بلاگ

نقشه راه برای تبدیل شدن به یک طراح لوگو موفق!

طراح لوگو موفق
فهرست مطالب

طراح لوگو زمانی به فرد موفقی تبدیل می‌شود که مهارت طراحی و ساخت انواع نشانه‌های تجاری با بیشترین محبوبیت را داشته باشد. برای رسیدن به این جایگاه در کنار آموزش اصولی طراحی لوگو باید مدام تمرین کرده و همیشه از جدیدترین تکنیک‌های دنیا پیروی کنید. آیا شما هم در فکر فعالیت حرفه‌ای در این صنعت هستید اما نمی‌دانید از کجا و چطور باید شروع کنید تا حرفه‌ای شوید؟

ما در این مقاله آکادمی راه به شما عزیزان، مسیر شروع حرکت تا پیشرفت در حوزه طراحی لوگو را نشان می‌دهیم. به امید آن که در آینده‌ای نزدیک شاهد موفقیت هر چه بیشتر شما در این حوزه کاری باشیم.

طراحی لوگو چه اهمیتی دارد؟

آیا لوگو فقط یک علامت ساده است؟

قطعا خیر؛ لوگو وظیفه معرفی شرکت‌ها و بازاریابی برای آن‌ها را بر عهده دارد. لوگو باید در کمال سادگی، معنا و مفهوم بزرگی از اهداف شرکت را به اطلاع مخاطبان و مشتریان آن برساند. به همین دلیل برای طراحی آن معمولا تیمی از گرافیست و متخصصان بازاریابی در کنار هم باید فعالیت کنند. تا بهترین نتیجه ممکن را به دنبال داشته باشد.

به لوگو شرکت‌هایی مانند نایکی و اپل فکر کنید. این لوگوها هر کجای دنیا که دیده شوند، انتظاری از کیفیت و کارایی بالا را در مخاطب زنده می‌کنند. آن‌ها به معرفان اصلی برندهای خود تبدیل شده و حکم سخنگویی خاموش برای شرکت را دارند. این نشان از اهمیت لوگو از گذشته تا به امروز دارد.

اهمیت طراحی لوگو خوب

یک لوگو خوب، چه چیزی را به مخاطب نشان می دهد؟

لوگو شاید در ظاهر علامتی نسبتا ساده برای معرفی شرکت‌ها باشد. اما پشت طراحی آن، اندوخته‌ای از تجربه، مهارت و اصول روانشناسی نهفته است تا ارتباط درستی با مشتریان برند برقرار نماید. لوگو باید بتواند احساسات مشتریان را درگیر کرده و آن‌ها را به فکر کردن درباره برند ترغیب کند. طوری که برند مربوطه در ذهن مشتری ماندگار شده و او را از دیگر رقبا متمایز کند.

یک طراح لوگو موفق باید به نکات زیادی در زمان خلق آثارش توجه کند. نکاتی که هر یک بر آینده برند موردنظر تاثیرگذار هستند. زیرا خط و مشی بیزینس‌ها در نگاه اول با لوگو به مشتری نشان داده می‌شود. تا زمانی که لوگو، طراحی موفقی نداشته باشد، جذب مشتری از این راه و تکیه بر معرفی و اعتبار حاصل از آن اشتباه است.

کتاب اصول طراحی لوگو

اصول و نکات موثری که یک طراح لوگو موفق باید بداند!

یک لوگو حرفه‌ای و اصولی می‌تواند به طور مستقیم در رشد کسب و کارها تاثیرگذار باشد. پس یک طراح لوگو موفق باید پیشینه دانشی و مهارتی بالایی داشته و به خوبی از تاثیرات این مسئله آگاه باشد. در ادامه با 6 اصل مهم و تاثیرگذار که یک طراح لوگو باید بداند، آشنا می‎شویم:

1- خلق طرح های ساده

امروزه مخاطبان حوصله کنکاش و بررسی لوگوهای پیچیده را ندارند. این مسئله ناشی از حجم زیاد محتوای تصویری دریافتی هر فرد در طی یک روز است. با توجه به این مهم، طراح لوگو موفق باید آثاری نسبتا ساده و بدون پیچیدگی زیاد خلق کند. چیزی شبیه لوگوی برندهای نایکی، مروژ، هوندا، مک دونالدز و … .

2-طراحی ماندگار

واقعیت این است که هیچ مشتری‌ای بیشتر از یک ثانیه به لوگو برند نگاه نمی‌کند. پس طراحی آن باید به گونه‌ای باشد که در همین زمان بسیار کوتاه، در ذهن ماندگار شود. طراح لوگو باید با زیرکی هر چه تمام‌تر، آثارش را جذاب، ساده و در عین حال به یاد ماندنی طراحی کند. استفاده از رنگ‌های خاص و پرهیز از پیچیدگی طرح‌ها در ماندگار کردن لوگو بسیار موثر هستند.

لوگو های خاص

3- طرح هایی انعطاف پذیر و انطباق پذیر

برای این که یک طراح لوگو حرفه ای شویم باید طرح‌هایی انعطاف پذیر و انطباق پذیر خلق کنیم. زیرا لوگوها معمولا در زمان معرفی و تبلیغات برند به کار گرفته می‌شوند. آن‌ها ممکن است روی کارت ویزیت، بیلبوردهای بزرگ، محصولات، وبسایت و هر جای دیگری درج شوند. پس باید فارغ از محدودیت طراحی شده و بتوان آن‌ها را در فرمت‌های افقی، عمودی و … به کار گرفت.

4- طراحی مناسب و مرتبط با اهداف برند

بر اساس اصول طراحی لوگو مسئله دیگری که باید مدنظر بگیرید، تناسب و ارتباط طرح با اهداف برند مربوطه است. در واقع شما به عنوان طراح لوگو نمی‌توانید از سبک کاری یکسانی برای ساخت لوگو یک برند اسباب‌بازی و یک برند خودروسازی استفاده نمایید. بلکه باید از رنگ‌هایی شاد و جذاب در لوگوهای مربوط به کودکان استفاده نمود. این در حالیست که شرکت‌های خودروسازی معمولا به دنبال آثاری تک رنگ اما جالب توجه هستند.

اصول طراحی لوگو

5- مدرن اما فارغ از زمان

دیگر مسئله‌ای که به عنوان طراح لوگو باید در نظر بگیرید، طراحی مدرن اما بدون محدودیت زمانی است. زیرا برندها معمولا سال‌های سال از یک لوگو ثابت استفاده می‌کنند. پس لوگوها باید در طول زمان از مد افتاده نشده و قابلیت به کارگیری داشته باشند.

6- طراحی متفاوت و منحصر به فرد

شبیه به رقبا عمل نکنید! استفاده از لوگوهایی مشابه در یک صنعت کاری و به خصوص میان رقبا یک اشتباه بزرگ است. زیرا آن‌ها را شبیه به هم کرده و ممکن است در ذهن مخاطب آشفتگی ایجاد کند. لوگو هر برندی باید نسبت به رقبای او متمایر بوده و در عین حال برای مخاطب هدف، جذاب و گیرا باشد. درست است که شما به عنوان طراح لوگو در هر صنعتی، از اصول و سبک‌های خاصی پیروی می‌کنید. اما در نهایت باید نتیجه کارتان متفاوت و منحصر به فرد باشد!

7- تایپوگرافی خاص

تایپوگرافی هر لوگو باید خاص آن باشد. در واقع نباید از فونت‌های رایج در خلق چنین آثاری استفاده نمود. زیرا خاص بودن و منحصر به فرد بودن لوگو را زیر سوال می‌برد. حتی ممکن است در دید مخاطب بسیار ساده بوده و اصلا توجه او را به خود جلب نکند. پس خلاقانه عمل کنید و طرح‌هایی جالب توجه ارائه نمایید.

اهمیت تایپوگرافی در لوگو

چند نمونه از لوگوهای موفق در سطح ایران و جهان

همان‌طور که تا اینجا یاد گرفتیم، طراح لوگو باید 6 اصل را در آثار خود در نظر بگیرد تا یک خروجی بی‌نظیر ارائه دهد. اما اگر هنوز اهمیت رعایت این اصول را درک نکردید، نام چند لوگوی موفق در سطح ایران و جهان را با هم می‌خوانیم. تا ببنیم این لوگوها چطور به این سطح از ماندگاری و موفقیت دست یافتند:

  • شرکت سایپا (اثر استاد مرتضی ممیز)
  • سازمان آتش‌نشانی (اثر استار مرتضی ممیز)
  • شهرداری تهران (اثر استاد مرتضی ممیز)
  • علامت استاندارد ایران (اثر استاد مرتضی ممیز)
  • لوگوتایپ ایران خودرو (اثر استاد بیژن جناب)
  • بانک صادرات (اثر استاد اسماعیل کیامقدم)
  • شرکت نفت (اثر استاد احمد میرزا)

لوگو موفق شرکت نفت

و چند لوگوی مطرح جهانی اعم از:

  • استارباکس
  • مک دونالدز
  • اپل
  • مرسدس
  • پپسی
  • کوکا کولا
  • شنل
  • نایکی
  • میکی موس

لوگو موفق استارباکس

و اما چند لوگوی ناموفق در سطح جهان که عبارتند از:

  • بینگ (Bing)
  • MSN
  • المپیک 2012 لندن
  • هتل هیلتون
  • موسسه مطالعات شرقی (Institute of Oriental Studies)

لوگو ناموفق المپیک ۲۰۱۲ لندن

طراح لوگو چه علوم و دانشی را باید بیاموزد؟

اگر می‌خواهید به یک طراح لوگو موفق تبدیل شوید باید بدانید مشتریان شما چه می‌خواهند؟

بدیهی است هر صاحب بیزینسی به دنبال افزایش فروش و سودآوری مجموعه خود است. پس شما باید خود را جای آن‌ها گذاشته و به بررسی نیازها و سلایق مشتریان هدف بیزینس‌ها بپردازید. شما باید بدانید مردم چه چیزهایی را می‌خرند؟ به چه چیزهایی واکنش نشان می‌دهد؟ کدام احساساتشان در مواجه با رنگ‌ها و تصاویر مختلف زنده می‌شود؟ و … . برای پاسخ دادن به این سوال‌ها باید علوم زیر را به خوبی بیاموزید:

  • نمادشناسی و آشنایی با مفهوم و پیشینه هر نماد تصویری و متنی
  • روانشناسی و رفتار شناسی مشتریان در گروه‌های سنی، اجتماعی و … مختلف
  • تئوری رنگ‌ها و تاثیرگذاری هر یک از آن‌ها بر افراد جامعه
  • کار با نرم‌افزارهای طراحی لوگو حرفه‌ای

علوم ضروری برای طراح لوگو

مهمترین نرم افزارهای طراحی لوگو کدامند؟

اگر می‌خواهید به یک طراح لوگو موفق تبدیل شوید باید کار با نرم‌افزارهای مرتبط با این حوزه را به خوبی بیاموزید. شما برای طراحی لوگو به دو گروه نرم افزاری زیر نیاز دارید:

  • برنامه‌های ادیت تصاویر (Image editors) و نرم‌افزارهای کار با عکس
  • برنامه‌های طراحی گرافیکی حرفه‌ای مانند ادوبی، فتوشاپ، ایلاستریتور، کورل، دراو، این-دیزاین و …

ما قبلا به طور کامل درباره بهترین و مهم‌ترین نرم افزارهای طراحی لوگو صحبت کردیم. با مراجعه به این مقاله می‌توانید اطلاعات ارزشمندی درباره این برنامه‌ها و عملکردشان کسب کنید.

اصول طراحی لوگو در ایلوستریتور

اهمیت یادگیری تئوری رنگ در طراحی لوگو چیست؟

شاید با خود بگویید اصلا چه اهمیتی دارد که رنگ‌ها چه واکنشی را در افراد ایجاد می‌کنند؟ یا نگران این باشید که چطور باید رنگ مناسب را برای لوگوها انتخاب کنید؟

در هر دو این حالات، یادگیری تئوری رنگ به طراح لوگو کمک می‌کند تا تصمیم درستی بگیرد. زیرا در واقعیت انسان‌ها به تصاویر بیشتر از متون ساده اهمیت می‌دهند. به خصوص در عصر حاضر که هر فرد در طی یک روز با بمبارانی از محتواهای تصویری مواجه می‌شود. پس شما باید طرحی را خلق کنید که در میان این بمباران تصویری باز هم خاص و منحصر به فرد بوده و توجه مخاطب را جلب کند. در غیر این صورت رسالت اصلی لوگو را به ثمر نرسانده و عملکرد موفقی نخواهید داشت.

طراح لوگو موفق با انتخاب رنگ مناسب می‌تواند احساسات مخاطب را برانگیخته و او را به دنبال کردن برند یا خرید از آن ترغیب کند. کمی در ذهنتان به نام برندهایی مانند کوکا کولا، فیس بوک، استارباکس و پپسی فکر کنید. با خواندن نام هر یک از این برندها، چه رنگ‌هایی در ذهنتان به تصویر کشیده شد؟

این همان استفاده درست و اصولی از تئوری رنگ‌ها در طراحی لوگو است. طوری که سال‌هاست برند کوکا کولا با رنگ قرمز و سفید شناخته می‌شود و پپسی را با سورمه‌ای و قرمز به یاد می‌آوریم. یا حتی استارباکسی که با سبز در ذهنمان نقش می‌بندد.

یادگیری تئوری رنگ ها برای طراح لوگو

تاثیر انتخاب ایده مناسب در موفقیت یک لوگو!

ایده‌یابی یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در زمان طراحی لوگو است. اگر یک طراح از ایده مناسبی استفاده نکند، شانس ارائه یک خروجی عالی در پایان کار را نخواهد داشت. در حال حاضر جستجو در وب یکی از بهترین راه‌کارها برای یافتن ایده در طراحی لوگوست. گشتن در سایت‌های مربوط به طراحی‌های گرافیکی یا حتی کنکاش رقبا در سطح ایران و یا جهان. البته باید درباره کسب و کار مشتری نیز تحقیق کرده و بدانید دقیقا قرار است چه مطلبی را با لوگو به مخاطب عرضه کنید.

ما در دوره طراحی لوگو آکادمی راه در کنار آموزش اصول طراحی لوگو و جدیدترین متدها و تکنیک‌های روز دنیا، ایده‌هایی عالی برای طراحی نیز به شما یاد می‌دهیم. شما در پایان این دوره تمام آنچه یک طراح لوگو موفق باید بدانید را می‌آموزید. زیرا ما تمام تلاشمان را به کار بستیم تا تمام نکات به صورت کاملا عملی و اصولی آموزش داده شوند. پس نگران نباشید و با تهیه این دوره بهترین راه‌کارها برای ایده‌یابی در طراحی لوگو را بیاموزید.

تاثیر انتخاب ایده مناسب در موفقیت یک لوگو!

مهارت های ضروری برای یک طراح لوگو حرفه ای

تبدیل شدن به یک طراح لوگو حرفه ای نیازمند کسب مهارت‌های مختلفی است. مهارت‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا طرح‌هایی ساده و در عین حال جذاب و ماندگار به جای بگذارید. مهمترین این مهارت‌ها عبارتند از:

1-  خلاقیت

مهم‌ترین مهارتی که یک طراح لوگو باید بر آن مسلط باشد، خلاقیت است. خلاقیت به ساخت لوگوهایی یکتا، منحصر به فرد و جذاب کمک زیادی می‌کند. این مهارت بر خلاف باور عموم کاملا اکتسابی بوده و برای تسلط بر آن باید مطالعه کرد و به تمرین و ممارست پرداخت.

2- ارتباطات

آیا می‌خواهید در سآخت لوگو کاملا حرفه‌ای و موفق عمل کنید؟ کلید کار در توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان هدف است. مهارت خوب شنیدن، پردازش بازخوردها و توضیح ساده عناصر طرح از مهم‌ترین مواردی است که یک طراح خوب باید بیاموزد. به خصوص در عصر امروز که به واسطه دنیای دیجیتالی افراد تمرکز بالایی در پرورش توانایی‌های ارتباطی خود ندارند.

3- تایپوگرافی

تایپوگرافی همان زبان نوشتاری به کار رفته در لوگوهاست. یک طراح لوگو خوب باید بتواند با ارائه یک تایپوگرافی ساده و خوانا، توجه مخاطب را نیز جلب کند. این مهم به واسطه تمرین و ممارست و یادگیری تکنیک‌های موثر به دست می‌آید.

آموزش طراحی لوگو اسم با مداد

4- برنامه های طراحی گرافیکی

یکی دیگر از مهارت‌هایی که طراح لوگو در بازار رقابتی امروز باید یاد بگیرد، توانایی کار با برنامه‌های طراحی گرافیکی است. این نرم‌افزارها امکان دیجیتالی کردن طرح‌ها را فراهم آورده و در فرآیند خلق لوگو کمک زیادی به شما می‌کنند.

5- رسانه های تعاملی

رسانه های تعاملی، ابزارهایی هستند که کاربر را از طریق متن، تصاویر متحرک، انیمیشن، ویدئو، صوت و … به تعامل وا می‌دارند. یک طراح لوگو حرفه‌ای باید کار با این رسانه‌ها را به خوبی یاد گرفته و توانایی استفاده به موقع از آن‌ها را داشته باشد.

6- برندسازی و بازاریابی

همان‌طور که گفتیم لوگو معرف یک کسب و کار است. پس باید بتواند برند مدنظر را در یک نگاه به مخاطب معرفی کند. این مهم زمانی به دست می‌آید که طراح لوگو بر اصول برندسازی و بازاریابی مسلط باشد. در غیر این صورت امکان خلق طرحی جذاب و در عین حال تاثیرگذار را نخواهد داشت.

امروز شرکت‌های بزرگ دنیا برای رسیدن به نتیجه مطلوب در طراحی لوگو، تیمی متشکل از طراح گرافیک و متخصصان بازاریابی را گرد هم می‌آورند. زیرا معتقدند تخصص‌های این گروه در کنار هم منجر به ساخت بهترین و کارآمدترین لوگو خواهد شد.

7- ساده ارائه دادن

یکی دیگر از مهارت‌هایی که برای طراح لوگو ضروری است اما متاسفانه بسیاری از آن غافل‌اند، توانایی ساده ارائه دادن است. یک طراح باید بتواند داستان برند را در ذهن خود ساخته و داده‌های پیچیده را در ساده‌ترین حالت ممکن به تصویر بکشد. طوری که مشتری به راحتی لوگو را هضم کرده و در زمانی کوتاه به یاد بسپارد.

اهمیت برندسازی برای طراح لوگو

در طراحی لوگو داشتن چه اطلاعاتی درباره مشتری مهم است؟

برای طراحی لوگو ماندگار و تاثیرگذار باید درباره بیزینس مشتری، اطلاعات مختلفی را گردآوری کنید. این اطلاعات عبارتند از:

  • هدف و علت شروع کسب و کار مشتری چیست؟
  • چه باورها و ارزش‌هایی در ذهن مشتری بولد هستند؟
  • بیزینس مدنظر قرار است چه چیزهایی به مخاطبانش بگوید؟
  • بیزینس مشتری در چه بخش‌هایی بهتر از رقبا عمل می‌کند؟
  • وجه تمایز کسب و کار مشتری نسبت به رقبا چیست؟
  • بازار هدف کسب و کار کدام گروه افراد هستند؟
  • سه کلمه کلیدی که مشتری، بیزینس خود را با آن‌ها توصیف می‌کند؟

پاسخ دادن به این سوالات، پایه‌های اولیه طرح لوگو را شکل می‌دهد و مفهوم و چهارچوب آن را مشخص می‌کند. حال باید با مهارت و خلاقیت خود این طرح اولیه را ویرایش کرده و یک لوگو جذاب و تاثیرگذار برای آن بسازید.

اصول طراحی لوگوها

نکات انتخاب فونت مناسب برای طراحی لوگو

پس از این که طرح اولیه لوگو را به دست آوردید باید با استفاده از نوشتار و انتخاب فونت مناسب، آن را تکمیل نمایید. پس در این مرحله نیز لازم است تمام تمرکز و خلاقیت خود را به کار گرفته و بهترین و مناسب‌ترین فونت را انتخاب کنید. در این مرحله توجه به نکات زیر کمک زیادی به شما می‌کند:

1- استفاده از فونت ساده

در زمان چاپ ممکن است سایز لوگو بر اساس سایز محصول موردنظر کوچک و بزرگ شود. بنابراین هر چه فونت انتخابی ساده‌تر باشد، بهتر و تمیزتر می‌توان آن را روی محصولات مختلف چاپ نمود.

2- بررسی فونت انتخابی رقبا

با بررسی رقبای یک بیزینس از منظر فونت انتخابی در می‌یابید که آن‌ها تا چه حد هوشمندانه رفتار کردند. و شما باید چه استراتژی را برای رقابت با آن‌ها در نظر بگیرید. توجه داشته باشید هدف ما از بررسی رفتار رقبا، هرگز تقلید و کپی کردن از آن‌ها نیست. بلکه این کار به شما کمک می‌کند به عنوان طراح لوگو، دیدگاه روشن‌تری نسبت به انتخاب‌هایتان داشته باشید.

3- القای هویت برند در فونت انتخابی

دیگر مسئله‌ای که به عنوان طراح لوگو باید در نظر بگیرید، القای هویت برند از طریق فونت لوگوست. در واقع شما نباید تمام تمرکز خود را بر طراحی المان‌ها گذاشته و در نهایت یک فونت رایج را برای نوشتار انتخاب کنید. بلکه باید با توجه به هویت برند اعم از سنتی بودن، محافظه کار بودن، رسمی بودن، کودکانه بودن و … فونت مناسب را بیابید.

4- عدم استفاده از فونت های روی مد

یک طراح لوگو حرفه‌ای می‌تواند که عمر مد کوتاه است. پس هرگز طرح‌های خود را بر پایه مد بنا نمی‌کند. زیرا ممکن است به مد انتخابی به زودی به فراموشی سپرده شده و در نهایت بیزینس مشتری با یک لوگو دِمُده مواجه می‌شود. لوگو خوب، لوگویی است که تا سال‌های سال دوام داشته و ارزش و ویژگی‌های شرکت را عیان کند.

اهمیت انتخاب فونت در طراحی لوگو

اهمیت تحصیلات دانشگاهی در تبدیل شدن به طراح لوگو موفق چقدر است؟

اگر چه امروزه افراد زیادی در حوزه طراحی گرافیک در دانشگاه‌ها تحصیل می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که دیگر افراد بدون سواد دانشگاه مرتبط در زمینه طراحی لوگو موفق نشوند. داشتن تحصیلات آکادمیک می‌تواند به ایجاد چهارچوب درست طراح و قرار گرفتن او در خط و مشی مشخص کمک کند. با این حال سایر افراد خلاق بدون تحصیلات دانشگاهی نیز می‌توانند در این زمینه آموزش دیده و بازار کار را به دست بگیرند.

آموزش ساخت لوگو در آکادمی راه به گونه‌ایست که افراد با هر سطح دانش و توانایی، در پایان دوره به طراح لوگو حرفه‌ای تبدیل می‌شوند. زیرا ما در این دوره تمام اصول طراحی لوگو در ایلوستریتور را به صورت صفر تا صد آموزش می‌دهیم. طوری که در پایان دوره به راحتی وارد بازار کار شده و به درآمد دست می‌یابید.

آموزش طراحی لوگو بدون تحصیلات دانشگاهی

سخن پایانی

ما در این مقاله تلاش کردیم یک نقشه راه کامل و جامع برای علاقمندان به حوزه طراحی لوگو ارائه کنیم. تا بدانید برای تبدیل شدن به طراح لوگو موفق الزاما نیاز به تحصیلات دانشگاهی نداشته و با شرکت در دوره‌های عالی دانش لازم را می‌آموزید.

در پایان پیشنهاد می‌کنیم برای فعالیت به صورت پروژه‌ای و راه اندازی بیزینس طراحی لوگو خود، دوره رایگان آموزش کسب درآمد را نیز مشاهده کنید. این دوره و دوره آموزش راه اندازی کسب درآمد از اینترنت در این مسیر کمک زیادی به شما می‌کنند.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید