بلاگ

انتخاب هدف درست چه تاثیری در موفقیت ما دارد؟

انتخاب هدف

زندگی ما بر اساس اولویت‌ها و هدف‌های ما ساخته می‌شود؛ یعنی درصورتی‌که انتخاب هدف خوب و معقولی داشته باشیم، زندگی ما با چاشنی تلاش، افق‌های روشن‌تری را به خود خواهد دید. اما چه زمانی ما از اهداف خود دور شده و سردرگم و بدون هیچ برنامه‌ای فقط ادامه می‌دهیم؟ آن هم بدون این که به مسیر و مقصد علاقه‌ای داشته باشیم!

حتماً شما هم روزهایی در زندگی داشته‌اید که نه می‌توانستید در جهت اهداف خود حرکت کنید. حتی راه خود را هم گم کرده و نمی‌دانستید هدف شما برای روزهای آینده چیست؟ و یا در انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل شده و به سختی آن‌ها را مدیریت کرده باشید. در این‌جور مواقع چه می‌کنید؟ پشت‌پا به تمام چیزهایی که می‌خواستید می‌زنید و روزها بی‌هیچ انگیزه‌ای ادامه می‌دهید؟ یا بعد از اندکی استراحت دوباره باقدرت به میدان زندگی برمی‌گردید؟

برخی از ما به سراغ مشاور می‌رویم، برخی دوباره شروع به نوشتن در دفتر پلنر می‌کنیم و یا از دوستانمان در این راه کمک می‌گیریم. ما اینجا در آکادمی راه تلاش می‌کنیم شما را با روش درست هدف گذاری هوشمندانه آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

هدف گذاری هوشمندانه

چرا نمی‌توانیم انتخاب هدف خوبی داشته باشیم؟

چند دلیل مهم وجود دارد که در انتخاب هدف درست موفق نخواهیم بود. دلایلی که هرکدام از آن‌ها ریشه در مسئله‌ای بخصوص دارد.

1- عدم شناخت صحیح از خودمان

فقط زمانی در انتخاب هدف دچار مشکل می‌شویم که هنوز درک درستی از درون خودمان نداشته باشیم. در این راه می‌توانیم از مشاوران، روانشناس­ها و کتاب‌های متعددی بهره‌مند شویم. آکادمی راه یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید با استفاده از مشاوران مجربش به درک صحیحی از آنچه که می‌خواهید برسید. اما ابتدایی‌ترین سؤال این است که شما در درونتان چه کسی و با چه خواسته‌هایی هستید؟ آیا برای این سؤال آماده بوده و جوابی دارید؟

2- هدف گزینی کمال گرایانه

گاهی اوقات انتخاب هدف بی توجه به شرایط محیط، جامعه، خانواده و کشور و کاملا کمال گرایانه انجام می­شود. اگر هدف شما بسیار بالاتر از توانایی­هایتان بوده و از طرفی تحت هیچ شرایطی امکان اجرایی شدنش در کشورتان نباشد چه؟ در این شرایط شما به مرور از هدف دور شده و روز به روز بی­انگیزه‌تر خواهید شد. بنابراین برای هدف گزینی مناسب باید اندکی واقع­گرایانه­تر به خودتان و محیط بپردازید.

برای رسیدن به یک دید منطقی و طبقه­بندی‌شده، می­توانید از دفتر پلنر­ استفاده کنید. این دفترچه­های برنامه‌ریزی شما را قدم به قدم به آنچه در نظر دارید و انتخاب کرده­اید، نزدیک­تر می­کنند. و با ریزبینی که در این پلنرها برای شما طراحی شده می­توانید جزییات زیادی را نوشته و بررسی کنید. بعد از نوشتن در پلنر خود به این سوال پاسخ دهید. آیا خواسته­ها و توانایی های شما  تقریبا در یک سطح قرار دارند؟

3- افسردگی و اختلالات مرتبط با آن

حتماً برای شما هم پیش‌آمده که فردی بدون انگیزه و هدف را ببینید و بگویید بس کن! این‌قدر تنبل نباش! اشتباه همه ما در اینجا، همین کلمه تنبلی است. گاهی اوقات بدون آن که بدانیم، به فردی که دچار افسردگی است، برچسب تنبلی می‌زنیم. در حالی که فرد از مشکل افسردگی رنج می‌برد. افسردگی دلایل متعددی دارد و عوارضی هم دارد که در هر فرد به‌صورت متفاوتی ظهور می‌کند. افسردگی چهره‌هایی خواهد داشت که می‌تواند منجر به خستگی، عصبانیت، تنبلی و حتی ناتوانی در انجام امور روزانه شود. در ادامه و بعد از دوره درمان و بررسی‌های لازم، انتخاب هدف و شروع دوباره حتماً آسان‌تر خواهد بود. و فرد با آرامش خاطر بیشتری به سمت اهداف خود قدم بر می‌دارد.

هدف گزینی

چگونه هدف گذاری کنیم؟

باید توجه داشته باشید که صرفاً خود هدف گذاری و انتخاب هدف منجر به گرفتن نتیجه نخواهد شد. در حالی که طبق آمار، تنها 3درصد مردم جهان دارای هدف و برنامه­ریزی برای آن هستند. پس چرا 97درصد دیگر در این مسیر موفق نبودند؟ یکی از دلایل عدم موفقیت، نبود برنامه سازی دقیق، منطقی و هوشمندانه است. در ادامه با برخی از روش‌های هدف گذاری درست آشنا خواهید شد.

1- به خودتان قول بدهید!

به خودتان قول بدهید که به هدف‌های انتخابی خودتان عمل کنید. مهم‌ترین شکست برای افرادی که دست از هدف‌های خود برداشتند عمل‌نکردن به اهدافشان بود. حتی اگر هدف کوچکی دارید به خودتان قول بدهید که انجامش دهید. این مسئولیت‌پذیری شما را به سمت هدف گذاری های بزرگ‌تر هدایت می‌کند.

2- لطفاً بنویسید!

نوشتن باعث نظم دادن به افکارتان می‌شود و در نهایت این نظم، نتیجه‌ای جز پیروزی نخواهد داشت. دفترچه یادداشت‌ها، پلنرهای مختلف و حتی کاغذهای باطله برای نوشتن افکار، اهداف و برنامه‌ریزی‌ها مناسب هستند. اگر هم دوست دارید به نوشتنان تنوع بدهید سایت‌ها و فروشگاه‌های زیادی هستند که این محصولات را ارائه می‌دهند. اما قبل از اینکه به سراغ خرید بروید به این سؤال پاسخ دهید که دوست دارید پلنر شما چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

3- حذف و کناره گیری را فراموش نکنید!

مسائل زیادی است که باعث برهم خوردن تمرکز شما و رسیدنتان به هدف انتخابی می­شود. برای این که انتخاب هدف بهتری داشته باشید، خوب است این حواس پرتی­ها را حذف کنید. برای مثال روزهایی که برای ابتدای ماه یا هفته خود قصد برنامه­ریزی دارید؛ از برخی  مسائلی که حواس شما را از موضوع اصلی پرت می­کند، دوری کنید. از حضور در جمع­هایی که مربوط به اهداف شما نیست، کناره­گیری کنید. این کار به تعیین چهارچوب اصلی هدف هایتان و در انتها انتخاب مسیر مشخص پیروزی کمک می‌کند. در این صورت تمرکز شما تمام و کمال روی هدف گذاری خواهد بود.

4- دایره ارتباطاتتان را گسترده کنید!

لینک شدن با افراد، گروه­ها و سازمان­هایی که به شما کمک می­کنند در راستای اهداف خود قدم بردارید، بسیار مهم است. اما  دلیل این امر چیست؟ حضور شما در جامعه­ای که اهدافی شبیه شما دارد، یعنی روبه­رو شدن با سیل عظیمی از اطلاعات، منابع و آموزش­های متعدد و به روز. همین  دلایل باعث می­شود بهتر و قوی­تر به سمت اجرای هدف خود گام بردارید و حتی انتخاب هدف هوشمندانه داشته باشید.

5- زمان خود را مدیریت کنید!

یکی از قسمت­های مهم هدف گذاری و عمل به آن، زمان بندی است. باید با توجه به مشغله­هایی که  تنها خودتان از آن خبر دارید و نوع هدفتان، زمان خود را مدیریت کنید. در این قسمت حواستان باید به زمان­هایی که تلف می­کنید، هم باشد. اصطلاحا این زمان­های طلایی شما هستند که در ظاهر به چشم نمی­آیند؛ اما با یک حساب سرانگشتی می­توانید متوجه شوید چقدر زمان تلف شده دارید. در این بخش باز هم پلنرها و نوشتن، می­توانند دستان یاری­رسان خوبی باشند. با نوشتن زمان­هایی که نتوانسته­اید مدیریت کنید و دلیل این عدم مدیریت، می­توانید در جهت زمانبندی درست انتخاب هدف پیش بروید.

انتخاب هدف درست

کلام اخر

ما در رسیدن به هدفمان سست و خسته می­شویم. حتی گاهی ممکن است متوقف شویم. زیرا دلیل هدفمان را از یاد می­بریم. از طرفی فراموش می­کنیم دلیل این انتخاب هدف چه بوده است. ما درحقیقت از یاد می­بریم دلیل این­همه سختی و تلاش چه بوده است. اگر بدانیم چرا این هدف را انتخاب کرده­ایم و راه درست را به کمک مشاوران مجرب وروش­هایشان پیش ببریم؛ می‌بینیم که انتخاب هدف و اجرای آن چندان هم کار سختی نیست.

نکته ­ای که دراین مسیر همواره باید به یاد داشته باشید این است که بیش از حد به خودتان استرس ندهید. استرس برای روح و روان شما تاثیرات منفی داشته و این زنجیره در نهایت به اهداف زندگی شما خواهد رسید. اگر استرس و اضطراب شما بیش از حد معقول شود، دیگر توانایی ادامه مسیر را نخواهید داشت. و در وسط راه شما می­مانید و اهدافی که به آنها نرسیده­اید و استرسی که شما را درگیر خودش کرده است. معمولا این استرس‌ها باعث دیرتر رسیدن به به اهداف شده و حتی برای مدتی طولانی شما را از حرکت به سمت اهدافتان منع می‌کند. مشاوران مجرب آکادمی راه در این مسیر در کنار شما هستند تا در انتخاب هدف هوشمندانه، بهترین مسیر هدف گذاری ، مدیریت زمان و استرس دچار مشکل نشوید.

پادکست اهمیت هدفگذاری و روش انجام آن


توجه: این پادکست بخشی از یک دوره رایگان است که در کانال تلگرامی آکادمی راه برگزار می شود.
تکالیف این جلسه: ۱-هدف گذاری مکتوب ۲-پاسخ به سوالات ذکر شده در پادکست
کتاب های معرفی شده در پادکست: ۱-حکایت دولت و فرزانگی نوشته مارک فیشر ۲ـ جاده موفقیت نوشته ناپلئون هیل
راه ارتباطی برای ارسال تکالیف،پرسیدن سوالات، رفع اشکال و گفتن بازخورد های ارزشمندتون: پیج پشتیبانی آکادمی راه: academy.raah.support

سوالات متداول:

چرا انتخاب هدف مهم است؟

انتخاب هدف درست به زندگی معنا داده و مسیر حرکت فرد را مشخص می‌کند. این در حالیست که عدم انتخاب هدف می‌تواند منجر به افسردگی و عدم تحرک شده و در آینده فرد تاثیر منفی بگذارد. با خواندن مقاله فوق درباره اهمیت انتخاب هدف و علل عدم موفقیت در آن آشنا می‌شوید.

منظور از هدف گذاری چیست؟

هدف گذاری به معنای مشخص کردن استراتژی و برنامه ریزی مشخص برای زندگی است. برای هدف گذاری باید تمام اهداف را روی کاغذ نوشته و برنامه‌ای دقیق برای رسیدن به آن طراحی کرد. در این مسیر بهتر است دایره ارتباطات را گسترش داده و از کمک افراد دیگر نیز بهره ببرید.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید