بلاگ

18 راهکار کارآمد برای افزایش تعامل در اینستاگرام

ترفندهای افزایش تعامل در اینستاگرام
فهرست مطالب

چرا همواره باید به فکر افزایش تعامل در اینستاگرام باشیم؟ 

در جواب این سوال باید بگوییم که از آنجایی که امروزه بیزینس های مجازی و آنلاین و به ویژه کسب‌وکارهای اینستاگرامی در حال گسترش هستند، اهمیت برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان و مشتریان بیشتر از قبل شده است.

نکته مهم و قابل توجه اینجاست که طبق بررسی ها و گزارشات این موضوع ثابت شده است که ارتباط بیشتر بیزینس ها با مشتریان خود، درآمد بیشتری را هم برای آن کسب‌وکار به همراه داشته است.

چرا میزان تعامل در اینستاگرام از اهمیت زیادی برخوردار است؟

افرادی که بدون فالو، لایک، کامنت و … صرفاً از پیج شما بازدید می‌کنند، عملاً هیچ سودی برای پیج شما ندارند. در اپلیکیشن اینستاگرام معیاری به نام میزان تعامل وجود دارد که میزان ارتباطات گفته شده را بررسی و کنترل می‌کند. در صورتی که این عدد برای پیج‌ کم‌تر از مقدار معمول باشد، علاوه بر این که صاحب اکانت سودی از صفحه‌ی اینستاگرامی خود نخواهد برد، اینستاگرام هم به دلیل تعامل کم محتواها، اجازه‌ی قرار گرفتن پست‌ها در اکسپلور را نخواهد داد.

به همین ترتیب روند افزایش فالوورهای پیج به کندی پیش می‌رود. اما راهکارهایی برای افزایش تعامل وجود دارند که می‌توانند باعث رونق بیشتر کسب و کار اینستاگرامی شما شوند. پیشنهاد می‌کنیم برای اطلاع از این راهکارهای افزایش تعامل در اینستاگرام تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

افزایش تعامل در اینستاگرام

تعامل پیج یعنی چی؟

به مجموعه ارتباطاتی که در یک صفحه اینستاگرام صورت میگیرد تعامل گفته می‌شود. این ارتباطات شامل لایک، کامنت، سیو، به اشتراک گذاری، پیام‌های دایرکت، کلیک روی لینک‌ها، تگ‌ها و منشن‌ها می‌شود.

حالا شاید با خودتان فکر کنید که افزایش میزان تعامل در اینستاگرام کار سختی است؛ اما باید بگوییم که اصلا اینطور نیست و شما می‌توانید با رعایت برخی نکات و به کارگیری چند ترفند، تعامل خود را با فالوورهای پیج خود تا حد قابل توجهی افزایش دهید.

 نحوه تعامل در اینستاگرام

 بیایید ببینیم اصلا در اینستاگرام مخاطبان چطور می‌توانند با پیج شما تعامل داشته باشند. به طور کلی روش‌ های تعامل در اینستاگرام موارد زیر هستند:

  • لایک،
  • کامنت،
  • اشتراک‌گذاری پست،
  • ارسال دایرکت،
  • ذخیره کردن پست‌ها،
  • ریپلای کردن روی استوری‌های شما،
  • کلیک روی لینک بیو،
  • کلیک روی لینک استوری،
  • لینک دادن به پیج شما در دیگر پیج‌ها،
  • صحبت کردن از پیج شما در دیگر صفحات

راهکارهای افزایش تعامل در اینستاگرام

1. انتخاب زمان مناسب برای پست گذاشتن

پیدا کردن و تنظیم زمان مناسب برای انتشار محتوا می‌تواند یکی از اساسی‌ترین عوامل در افزایش میزان تعامل در اینستاگرام باشد. زمانی که فالوورهای زیادی در اینستاگرام آنلاین باشند، بهترین زمان برای انتشار پست و استوری های جدید است. استفاده از ابزار Insights اینستاگرام، برای اینکه بتوانید از این موضوع اطلاع پیدا کنید بهترین راه حل ممکن است.

پیشنهاد ما: برای آشنایی با Insights اینستاگرام مقاله آموزش تبدیل پیج به بیزینس اکانت را مطالعه فرمایید

2. تعامل در استوری اینستاگرام

اینستاگرام استیکرهای زیادی را برای استوری ارائه کرده است که تعامل را آسان می‌کند و هر بار که شخصی در استوری شما با این استیکرها درگیر می‌شود، برای تعامل شما به حساب می‌آید.

برای افزایش تعامل در اینستاگرام معمولاً استیکرهای Questions ،Poll و Quiz به کار می‌روند. می‌توانید از این استیکرها برای انجام نظرسنجی و آزمون استفاده کنید و یا اینکه دنبال کنندگان خود را وادار کنید تا از شما سؤال بپرسند و به این صورت با فالوورهای خود به گفتگو بپردازید. این گفتگوهای صمیمانه باعث افزایش صمیمیت بین شما و مخاطب شده و کاربران بیشتری برای تعامل با شما ترغیب می‌شوند.

همچنین یکی از جدیدترین ترندهای اینستاگرام استفاده از استیکر“Add Yours”است. می‌توانید از این استیکر برای شروع یک چالش و ترغیب مخاطب به تعامل با برند خودتان استفاده کنید.

تعامل با مخاطب در اینستاگرام

3. انواع محتواهای خود را آنالیز کنید

یه مدت بعد از اینکه در پیج اینستاگرام خود فعالیت کردید، می‌توانید بازخوردهایی را که از سمت کاربران خود دریافت می‌کنید را آنالیز کنید و سبک محتوا مورد علاقه مخاطبانتان را تشخیص دهید. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که عکس‌هایی با رنگ‌های روشن و پررنگ، تعداد زیادی لایک دریافت می‌کنند. یا شاید مردم با محتواهایی که صدای خودتان در پس زمینه وجود دارد ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند. برای این آنالیز محتواها نیز می‌توانید از ابزار Insights استفاده کنید. 

4. ساخت محتواهایی با قابلیت ذخیره‌سازی (Savable Content)

یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار برای بهبود میزان تعامل، تعداد سیوها می‌باشد. پس در نتیجه اگر بتوانید محتوایی بسازید که مخاطبان آن را دوست داشته باشند و ذخیره کنند، پیشرفت قابل توجه‌ای را در مسیر افزایش تعامل پیج خود می‌بینید. مثلا اگر در حوزه‌ی مد و فشن فعالیت می‌کنید، می‌توانید 5 استایل مناسب تابستان را در قالب یک پست ویدیویی معرفی کنید.

5. ساخت محتواهایی با قابلیت اشتراک‌گذاری (sharable Content)

فوروارد کردن پست‌ها و استوری‌ها از دیگر عوامل تاثیرگذار در تعامل پیج اینستاگرام است. یکی از بهترین روش‌ها برای افزایش درآمد از پیج اینستاگرام ساخت محتواهایی است که قابل اشتراک گذاری باشند. به عنوان مثال محتواهای فان و خنده دار یکی از حوزه هایی است که معمولا تعداد اشتراک گذاری بالایی دارد.

یک مثال دیگر از محتواهایی که سریعا به اشتراک گذاشته می‌شوند، محتواهای مقایسه‌ای است. به این صورت که در هر حوزه ای که فعالیت می‌کنید دو تا موضوع مختلف رو از جوانب مختلف با هم مقایسه کنید مثل مقایسه محصولات دو برند معروف لوازم خانگی.

تعامل در اینستاگرام

6. ساخت محتوا در راستای علاقه فالوورهای پیج

شبکه‌های اجتماعی یک خیابان یک طرفه نیستند! اگر می خواهید محتوای درگیرکننده و موثری تولید کنید، باید دنبال کنندگان خود را به خوبی بشناسید. به یاد داشته باشید که هر نظری که از مخاطب دریافت می‌کنید به این معنی است که شخصی وقت گذاشته است تا توقف کند و به پست شما نگاه کند و افکار خود را با شما به اشتراک بگذارد. پس هرچه تولید محتوای خود را به سمت علاقه‌مندی‌های مخاطبان پیج خود پیش ببرید میزان استقبال مخاطب هم افزایش می‌یابد.

7. برای افزایش تعامل در اینستاگرام از کپشن‌های طولانی‌تر استفاده کنید

کپشن ها می‌توانند باعث افزایش ارتباط و صمیمیت بین شما و مخاطب شوند پس هر چه کپشن طولانی‌تری بنویسید مخاطب از شما شناخت بیشتری پیدا می‌کند و به مرور میزان تعامل مخاطب با شما افزایش پیدا می‌کند.

8. از قابلیت Collab نهایت استفاده را ببرید

اینستاگرام اخیراً قابلیتی را معرفی کرده است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا پست های خود را به صورت مشترک با سایر کاربران ایجاد کنند. یک پست Collab در صفحه فید هر دو، به فالوورها نشان داده می شود، همانطور که متوجه شدید این قابلیت یک فرصت عالی برای جلب مشارکت بیشتر است؛ بنابراین می‌توانید از این ویژگی برای همکاری با اینفلوئنسرها، صاحبین برندها و… نهایت استفاده را ببرید.

افزایش تعامل در اینستاگرام

 

9. خودتان را بیشتر به مخاطبان معرفی کنید

هرچه فالوورها با شما بیشتر آشنا شوند و از شما شناخت بهتری پیدا کنند، راحت‌تر اعتماد می‌کنند و در پیج شما تعامل بیشتری خواهند داشت. سعی کنید تا جایی که حریم شخصی و خصوصی شما اجازه می‌دهد اطلاعات بیشتری را در اختیار مخاطب قرار بدهید به عنوان مثال انگیزه خود از راه اندازی پیج را برای فالوورها شرح دهید.

10. برای محتواهای خود از هشتگ‌های مناسب استفاده کنید

استفاده از هشتگ مناسب می‌تواند باعث رشد تعداد فالوورهای پیج شود. استفاده از هشتگ‌های مرتبط و خاص به شما این امکان را می‌دهد که به مخاطبان بیشتری دسترسی پیدا کنید. هدف از انجام این کار این است که اینستاگرام محتوای شما را به کاربرانی که به موضوعات مرتبط با آن هشتگ علاقه نشان داده‌اند نشان دهد. بنابراین وقتی این کاربران محتوای شما را می‌بینند، احتمالاً آن را دقیق‌تر بررسی کرده و درگیر می‌شوند.

11. ساخت محتوا اختصاصی متناسب با موضوع پیج خودتان 

یکی از موثرترین عوامل برای افزایش تعداد فالوورهای پیج تولید محتوای اختصاصی است. اگر مخاطبان شما متوجه شوند که شما از محتواهای کپی شده استفاده می‌کنید و برای ساخت آن محتوا هیچ زحمتی نکشیده‌اید؛ اعتماد خود را نسبت به پیج شما از دست خواهند داد و آن را آنفالو خواهند کرد. اما اگر محتوای اختصاصی و با کیفیت تولید کنید و با فالوورهای خود به اشتراک بگذارید، روز به روز به تعداد فالوورهای پیج اینستاگرام شما افزوده خواهد شد. در این شرایط شما هم این فرصت را پیدا می‌کنید که نرخ تعامل پیج خود را افزایش دهید.

12. از نظرات و محتواهای مخاطبان استفاده کنید

از ایده‌ها، خبرها و پیام‌هایی که از طرف مخاطبان برای شما ارسال می‌شوند، چشم‌پوشی نکنید و آن‌ها را با بقیه‌ی فالوورها به اشتراک بگذارید. این کار بقیه فالوورها را برای تعامل بیشتر با شما ترغیب خواهد کرد.

تعامل با فالوور در اینستاگرام

13.  پاسخ دادن به کامنت‌ها

با پاسخ دادن به کامنت های مخاطبان حس خوبی را به کاربران انتقال می‌دهید و آن‌ها متوجه می‌شوند که شما برای آن‌ها ارزش قائل هستد و همین موضوع موجب افزایش تعامل بین شما و فالوورها می‌شود 

14. برگزاری لایو در اینستاگرام

سعی کنید چند مدتی یکبار از طریق لایو با مخاطبان خود گفتگو و معاشرت کنید. با استفاده از لایو می‌توانید به سوالات فالوورهای خود جواب بدهید و نظرشان را راجع به محتواهای پیج متوجه شوید. انجام این کار باعث ایجاد احساس صمیمیت و راحتی در فالوورها شود. در نتیجه، بیشتر با شما ارتباط خواهند داشت و نرخ تعامل پیج اینستاگرام شما افزایش خواهد یافت.

15. برگزاری نظرسنجی و مسابقه با هدایای ترغیب کننده

چه کسی نمی خواهد چیزهای رایگان برنده شود؟ دقیقاً به همین دلیل است که اهدا جوایز از طریق رسانه‌های اجتماعی برای افزایش تعامل بسیار عالی هستند. چالش یا مسابقه‌ی پیج خود را از قبل تبلیغ کنید تا قبل از شروع افراد زیادی از این موضوع اطلاع داشته باشند. در این صورت میزان تعامل پیج اینستاگرام شما افزایش خواهد یافت.

16. تبلیغات انجام بدهید

تبلیغات یک رکن اصلی برای موفقیت و گسترش هر کسب‌وکاری است و اینستاگرام هم از این قضیه مستثنی نیست. با تبلیغ پیج یا برند خود در دیگر پیج‌های مرتبط، می‌توانید فالوور بیشتر و هدفمندی را به پیج خود جذب کنید. جذب مخاطبین هدفمند می‌تواند کمک بزرگی به افزایش تعامل در پیج اینستاگرام شما کند.

افزایش تعامل در اینستاگرام با تبلیغات

17.فالوورهای روح و فیک خودتان را حذف کنید

حذف کردن فالوورهای فیک و روح از جهات مختلفی برای پیج سودمند هستند. هر چه فالوورها در پیج شما فعال‌تر باشند به افزایش میزان تعامل پیج کمک می‌کند. داشتن فعالیت منظم، محتوای مناسب و توجه داشتن به نظرات مخاطبین در فعال نگه داشتن مخاطبین پیج شما شدیدا موثر خواهند بود.

18. محتوای ویدیویی کوتاه بیشتری ایجاد کنید

ریلزها و ویدیوهای کوتاه، جذاب ترین نوع محتوای این شبکه اجتماعی درون فید هستند. و به این معناست که شما هم باید استراتژی ساخت محتوای اینستاگرام‌تان را تغییر دهید و تمرکز بیشتری روی ساخت ویدیوهای کوتاه تر بگذارید.

افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام

بیشترین و کمترین تعامل در اینستاگرام

تا اینجا به صورت کامل درمورد نحوه تعامل در اینستاگرام و راهکارهای بالا بردن آن صحبت کردیم. اما لازم است که یک نکته بسیار مهم را یادآوری کنیم که اینستاگرام در هیچ یک از صفحات رسمی خود به محدودیت‌ها اشاره‌ای نکرده است و در واقع کاربران با استفاده از شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام به محدودیت‌های آن پی برده‌اند در همین راستا اینستاگرام در هیچ جایی بیشترین و کمترین میزان تعامل را اعلام نکرده است اما در همه مراحلی که در حال بالا بردن نرخ تعامل اینستاگرام خود هستید همواره توجه داشته باشید که از فعالیت های ربات گونه پرهیز کنید تا اینستاگرام شما را محدود یا اکشن بلاک نکند. 

عملکرد و دقت هوش مصنوعی که اینستاگرام برای نظارت بر حساب‌های کاربری استفاده می‌کند طی سال‌های گذشته به مراتب افزایش یافته تا بتواند الگوی رفتاری کاربران را شناسایی کند. در نتیجه اقداماتی مثل فالو کردن، لایک کردن و کامنت گذاشتن بیش از حد و چنین اقدامات ربات گونه ای باعث می‌شود که هوش مصنوعی اینستاگرام قادر به تشخیص سریع‌تر کاربران عادی از ربات‌ها باشد.

سخن آخر

شاید در نگاه اول افزایش تعامل در اینستاگرام کار سخت و پیچیده‌ای به نظر برسد، اما اگر نکات و ترفندهای گفته شده در این مقاله را رعایت کنید میزان تعامل در پیج شما بالاتر خواهد رفت. اما نکته مهمی که باید به شما یادآوری کنیم این است که افزایش تعامل به صورت یکدفعه‌ای و مقطعی کافی نیست، بلکه باید اطمینان حاصل کنید که این نکات را به طور مداوم در پیج خود دنبال می کنید تا سطوح بالایی از تعامل را حفظ کنید. 

اگر به فعالیت و کار کردن در فضای اینستاگرام علاقه دارید و مشتاق به یادگیری بیشتر در این حوزه هستید؛ پیشنهاد می‌کنیم تا مقاله صفر تا صد نکات تبدیل شدن به ادمین اینستاگرام حرفه ای! را مطالعه بفرمایید.

سوالات متداول

1. تعامل در اینستاگرام یعنی چه؟

به مجموعه ارتباطاتی که در یک صفحه اینستاگرام صورت میگیرد تعامل گفته می‌شود. این ارتباطات شامل لایک، کامنت، سیو، به اشتراک گذاری، پیام‌های دایرکت، کلیک روی لینک‌ها، تگ‌ها و منشن‌ها می‌شود.

2. چگونه تعامل پیج را بالا ببریم؟

 بهترین روش برای افزایش تعامل در اینستاگرام انتشار محتوای جذاب و قابل اشتراک، نوشتن کپشن جذاب، استفاده از هشتگ‌های هدفمند و سایر راهکارهای معرفی‌شده در مقاله است.

3. چرا باید نرخ تعامل پیج را افزایش دهیم؟

هر چه تعداد افراد بیشتری با پست تان تعامل برقرار کنند، امکان دیده شدن پست تان افزایش خواهد یافت.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید