بلاگ

لی اوت پیج اینستاگرام چیست؟ +معرفی بهترین اپلیکیشن‌ها

لی اوت پیج اینستاگرام

اینستاگرام پلتفرمی برای عرضه عکس و ویدیوهاست بنابراین زیبایی بصری پیج شما یکی از مهمترین عوامل پیشرفت شما در این اپلیکشن می باشد و کمک می کند که پیجتان در ذهن مخاطب برجسته تر باشد. در واقع می توان گفت داشتن یک لی اوت خاص یک روش موثر برای جذب فالوور است.

لی اوت پیج اینستاگرام

آموزش طراحی لی اوت (Layout) پیج اینستاگرام

لی اوت (Layout) در اینستاگرام به معنای چیدمان است و اصطلاح آن برای پیج اینستاگرام برای شکل و نوع چیدمان پست ها بکار می رود. به طوری که پست ها یک ترتیب و نظم خاصی داشته باشند. مثلا همه پست ها دارای یک تم رنگی باشند یا به ترتیب خاصی عکس ها و ویدیو ها پست شوند.

در واقع زمانی که مخاطب وارد پیج شما می شود اولین چیزی که نظرش را جلب می کند نحوه چیدمان پست ها و شکل ظاهری پیج است. یعنی مخاطب به محض ورود به پیج شما متوجه موضوع غالب آن بشود بنابراین اگر سعی کنید لی اوت پیج را متناسب با هدف و محتوای اصلی صفحه‌تان تنظیم کنید بسیار به رشد صفحه شما کمک می کند.

 

لی اوت پیج اینستاگرام چیست؟

انواع لی اوت پست های اینستاگرام

1. چیدمان معمول

همان طور که بالاتر توضیح داده شد حتما هر پیجی باید یک تصویر مشخص در ذهن مخاطب ایجاد کند. و پست ها باید از لحاظ موضوعی کاملا هماهنگ باشند یعنی وقتی مخاطب وارد پیج می شود به طور دقیق متوجه موضوع اصلی فعالیت آن پیج بشود. این پیام از طریق عکس ها و کاور پست و حتی تیتر هایلایت استوری ها انتقال داده می شود.

در چیدمان معمول به قیافه ظاهری پست ها توجهی نمی شود و صرفا پست ها از لحاظ موضوع و تم رنگی پست ها با هم هماهنگی دارند.

در واقع این نوع لی اوت باید در همه پیج ها به عنوان حدقل چیدمان اجرا شود.

لازم به ذکر است که در همه انواع لی اوت، هماهنگی موضوعی الزامی است. در تصویر پایین چند مثال از این نوع چیدمان آورده‌ایم.

لی اوت اینستاگرام

 

2.چیدمان شطرنجی

در این روش محتواها با دو ظاهر به صورت یکی در میان پست می کنید. در این صورت نحوه چینش پست ها به صورت شطرنجی در می آید. معمولا تولید محتوا در این روش آسان است.

طراحی لی اوت اینستاگرام

 

3. چیدمان دو به یک

این چیدمان به لی اوت شطرنجی شباهت زیادی دارد با این تفاوت که دو پست با یک مدل و سپس یک پست با مدل متفاوت منتشر می کنید.

اجرای این چیدمان از شطرنجی دشوارتر است و معمولا برای پیج هایی که موضوع خاصی دارند به کار می رود.

مثال چیدمان دو به یک

4. چیدمان ردیف به ردیف

در این چیدمان پست های هر ردیف ( سه پست) باهم هماهنگ است. این سه پست به مدل های مختلفی میتوانند با هم متناسب باشند مثلا ممکن است صرفا از لحاظ محتوایی مشابه باشند یا در شکل ظاهری. اما توجه داشته باشید که هرچه این سه پست از لحاظ المان های ظاهری از جمله طیف رنگی،ترکیب بندی و … شباهت بیشتری به یکدیگر داشته باشند بهتر به چشم می آید و ظاهر کلی پیج را هم زیباتر و منسجم تر می کند.

البته اجرا این نوع لی اوت از روش های قبلی سخت تر است زیرا شما باید هر بار سه مدل پست با فضای یکسانی را تولید کنید.

طراحی لی اوت اینستاگرام

 

5. چیدمان مورب

در این روش پست ها از لحاظ محتوایی یا صرفا ظاهری به صورت مورب ارتباط دارند.

مسلما این نوع لی اوت در دراز مدت زیبایی و هماهنگی خودش را نشان می دهد.

 

مثال چیدمان مورب

6. چیدمان رنگین کمانی

در این روش پست ها صرفا از نظر ظاهری هماهنگ هستند و به این صورت است که شش تا، نه تا و یا دوازده تا از پست ها از لحاظ تم رنگی مشابه اند و دسته بعدی پست ها تم رنگی دیگری دارند.

برای اجرای این لی اوت لازم است مهارت کافی در ادیت عکس داشته باشید.

این چیدمان در دراز مدت پیج را زیبا و احساس خوبی در مخاطب ایجاد می کند و برای پیج هایی که فضای هنری دارند بسیار مناسب است.

انواع لی اوت اینستاگرام

 

7. چیدمان حاشیه

تمرکز این چیدمان بر حاشیه پست هاست. به این صورت که با توجه به فضای پیج و موضوع آن فرم و رنگ خاصی را برای حاشیه پست هایتان انتخاب می کنید.

layout اینستاگرام

 

8. چیدمان پازلی

برای اجرای این لی اوت باید یک تصویر بزرگ عمودی تولید کنید و هر پست بخشی از این تصویر باشد.

انجام این چیدمان سخت است و معایب زیادی هم دارد زیرا در این روش شما باید دقیقا هر بار محتوا مشخصی را پست کنید و امکان تولید محتوا به صورت روتین را ندارید همچنین چون همه پست ها با هم مرتبط اند هر پست به تنهایی نمی تواند به خوبی جذب مخاطب داشته باشد.

این چیدمان برای پیج هایی مناسب است که محصول یا خدمات خاص و مشخصی را ارائه می دهند یا در یک بازه زمانی مشخصی می خواهد کمپینی را اجرا کنند و بهتر است برای جذب مخاطب از تبلیغات استفاده کنند.

طراحی layout اینستاگرام

 

با کمک این هشت روش می توانید صفحه زیبا و منسجمی را بسازید حتی می توانید دو و یا تعداد بیشتری از این روش ها را به صورت خلاقانه با هم ترکیب کنید و پیجی بسازید که در ذهن مخاطب هک شود.

چطور بهترین لی اوت را برای صفحه خود انتخاب کنیم؟

برای این که بتوانیم بهترین لی اوت را برای پیج خود انتخاب کنیم باید به چند نکته مهم نوجه داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر است:

  • خصوصیات برند شما مثل رنگ سازمانی، لحن و …
  • شحصیت برند
  • پرسونا و علایق مخاطب برند

با توجه به این توضیحات به یک نکته مهم می‌رسیم و آن این است که:

اگر سبک چیدمان و طراحی شما با پرسونا و شخصیت برند شما متناسب نباشد، نتیجه خوبی از محتواها نمی‌گیرید!

معرفی بهترین ابزارها برای طراحی لی اوت اینستاگرام

حالا که تا اینجا مطالب مرتبط به آموزش طراحی لی اوت اینستاگرام را مطالعه کردید و با انواع آن آشنا شدید، زمان آن رسیده که چند اپلیکیشن مناسب را برای طراحی چیدمان پیج معرفی کنیم.

1- اپلیکیشن چیدمان پیج اینستاگرام (Layout From Instagram)

این نرم افزار یکی از برنامه‌های مناسب و جذاب برای ساخت لی اوت پیج اینستاگرام است. این اپلیکیشن محبوب قابل نصب و استفاده روی گوشی‌های اندرویدی و همچنین آیفون است و همین امر سبب می‌شود که با هر مدل گوشی‌ که در دست دارید، بتوانید این کار را به راحتی انجام دهید.یکی از قابلیت های جذاب این برنامه، قابلیت آپلود 6 تصویر مختلف و انجام تغییرات لازم روی آن‌هاست. این نرم‌افزار را می‌توانید به صورت رایگان از پلتفرم‌های معتبر مثل اپل استور و گوگل پلی دانلود و نصب کنید.

2-برنامه چیدمان پست اینستاگرام (Coolgram)

اپلیکیشن Coolgram برای درست کردن پست‌های پازلی بسیار مناسب است. اگر از آن دسته افرادی هستید که به لی اوت پازلی علاقه دارید با این اپلیکیشن می‌توانید به راحتی این کار را انجام دهید. یکی از ویژگی های مهم این اپلیکیشن این است که کیفیت تصاویر را کم نمی‌کند. این اپلیکیشن قابل نصب در سیستم عامل اندروید از طریق گوگل پلی و در سیستم عامل ios از طریق اپل استور است.

3-نرم افزار چیدمان پست اینستاگرام (Canva)

یکی از بهترین برنامه‌هایی که می‌توانید با آن جذاب‌ترین و خلاق‌ترین طرح‌ها و پست‌ها را درست کنید Canva است. این برنامه دارای مجموعه‌ای از ابزارها و گزینه‌های ویرایش برای ایجاد طرح‌های جذاب است؛ همچنین با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید انواع جلوه‌های گرافیکی، متن با چندین فونت، تم و موارد دیگر را روی تصاویر حودتان اضافه کنید. این برنامه‌ هم مانند دو اپلیکیشن دیگری که در همین مطلب معرفی شدند، می‌توان روی گوشی‌های آیفون و اندروید از طریق گوگل پلی نصب کرد.

 

4- وب‌سایت Freepik

یک روش دیگر برای طراحی لی اوت پیج استفاده از وب‌سایت freepik است. از طریق این سایت می‌توانید انواع قالب‌های مختلف را ببینید، با کیفیت بالا دانلود کنید و با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی مانند فوتوشاپ یا ایلوستریتور پست‌های خود را درست کنید. البته برای استفاده از فایل‌های وب‌سایت freepik باید حداقل آشنایی مبتدی با نرم‌افزارهای حرفه‌ای مانند فتوشاپ و ایلوستریتور داشته باشید.

سایت freepik

ما در آکادمی راه، در دوره جریان اشتغال امکان آموزش 0 تا 100 نرم افزار فوتوشاپ را فراهم آورده‌ایم. در این دوره شما به طور کامل با نحوه کار با این نرم افزار آشنا شده و بر آن تسلط پیدا می‌کنید. طوری که در پایان دوره قادر به پذیرفتن پروژه‌های مختلف و درآمدزایی از این طریق خواهید بود.

سخن نهایی:

با توجه به توضیحاتی که در این متن گفته شد، آموختیم که چیدمان یا لی اوت پیج اینستاگرام یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای ترغیب مخاطب به فالو کردن است. امیدواریم که با خواندن این مقاله بتوانید چیدمان مناسب پیج اینستاگرام شخصی یا کسب‌وکار خود را طراحی کرده و همین امر موجب افزایش فالوورهای پیج شما بشود.

سوالات متداول

 

 

1. لی اوت (Layout) پیج اینستاگرام چیست؟

لی اوت (Layout) در اینستاگرام به معنای چیدمان است و اصطلاح آن برای پیج اینستاگرام برای شکل و نوع چیدمان پست ها بکار می رود. به طوری که پست ها یک ترتیب و نظم خاصی داشته باشند.

2. محبوب ترین لی اوت پست های اینستاگرام کدامند؟

از رایج‌ترین لی اوت‌های اینستاگرام می‌توان به لی اوت شطرنجی، عمودی، افقی، پازلی، استفاده از فیلتر و رنگ‌بندی یکسان و حاشیه سفید اشاره کرد.

3. بهترین ابزارها برای طراحی لی اوت اینستاگرام کدامند؟

برای طراحی لی اوت می‌توان از اپلیکیشن هایی همچون، Layout From Instagram Coolgram و Canva استفاده کرد

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید