بلاگ

راه اندازی کسب و کار اینترنتی بر پایه قیف فروش اینستاگرام

قیف فروش اینستاگرام
فهرست مطالب

قیف فروش اینستاگرام یکی از ترفندهای کلیدی افزایش ترافیک و فروش در این شبکه اجتماعی است. تا جایی که گاهی اهمیت این قیف بیشتر از رعایت الگوریتم‌های اینستاگرام است. پس اگر می‌خواهید حساب تجاری شما در اینستا موفق شده و به درآمد بالا برسید باید قیف فروش مناسبی طراحی کنید. ما در این مقاله آکادمی راه در کنار شما هستیم تا تمام نکات و ترفندهای طراحی قیف فروش در اینستاگرام را آموزش دهیم.

برررسی قابلیت های فروش اینستاگرام

اینستاگرام قابلیت‌های زیادی دارد که برخی از آن‌ها را در اختیار تمام کاربرانش گذاشته و برخی دیگر را محدود کرده است. یکی از قابلیت‌های جذاب و البته محدود شده این شبکه اجتماعی، امکان خرید مستقیم است. این ویژگی که تنها در اختیار کاربران ایالات متحده است، امکان برچسب‌گذاری نام محصول و قیمت آن روی عکس‌ها را فراهم می‌آورد. زمانی که روی عکسی این اطلاعات را تگ‌گذاری کنید و کاربر روی تگ‌ها کلیک کند، مستقیما به صفحه توضیحات محصول هدایت می‌شود. حال می‌تواند تصمیم بگیرد که به سایت فروشگاه آنلاین شما رفته و محصول را بخرد یا نه؟

سال‌هاست که برندهای مختلف در سراسر جهان در انتظار معرفی این قابلیت در جغرافیای خود هستند. اما هنوز هیچ خبری نیست! اما با طراحی قیف فروش اینستاگرام در هر جغرافیایی که باشید، امکان افزایش ترافیک و فروش خود را ارتقا خواهید داد. اما برای آشنایی بیشتر با این ترفند باید ابتدا کمی بیشتر درباره اینستاگرام و اهمیت استفاده از آن صحبت کنیم.

قیف فروش

اهمیت استفاده از اینستاگرام برای کسب و کارها

شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال‌های اخیر به مهم‌ترین پلتفرم برای افزایش فروش کسب و کارها شده است. زیرا در این شبکه می‌توان با مخاطبان ارتباط نزدیک‌تری داشته و از آن‌ها فیدبک دریافت کرد. می‌توان محصولات خود را به طور تاثیرگذاری تبلیغ کرده و کاربران را به مشتری بالقوه تبدیل نمود. آپدیت‌های جدید اینستا نیز در همین راستا بوده و مدام ابزارهای جدیدی در حوزه فروش ارائه می‌دهد. تا روند کار صاحبین بیزنس‌ها در مدیریت پیج راحت‌تر بوده و بتوانند برنامه‌های استراتژیک و بلندمدت بچینند.

در حال حاضر اینستاگرام تمرکز خود را بر روابط میان کاربران و کسب و کارها گذاشته است. در واقع هر چه این ارتباط عمیق‌تر، صمیمانه‌تر و دوجانبه باشد، شانس موفقیت بیزنس در اینستا هم بیشتر خواهد بود. قیف فروش اینستاگرام نیز بر پایه همین موضوع طرح‌ریزی می‌شود تا به کسب و کارها در رشد و ارتقا فروش کمک کند.

مشتری راغب در اینستاگرام

انواع روش های انتشار محتوا در اینستاگرام

امروز در اینستاگرام می‌توان محتواهای مختلفی با کاربران و فالوورها به اشتراک گذاشت. محتواهای متنی، تصویری و ویدئویی، قابلیت‌هایی هستند که این شبکه اجتماعی در اختیار کاربران خود می‌گذارد. شما می‌توانید در این شبکه، تصویری در قالب پست یا استوری منتشر کنید. کپشن‌های جذاب و با مفهوم در پست‌هایتان بنویسید. ویدئوی لایو با فالوورهایتان به اشتراک بگذارید. در صورت نیاز لایو را در پایان در بخش IGTV ذخیره کنید. ریلزهای جذاب و هیجان‌انگیز منتشر کنید و … . اما نکته اینجاست که چطور آمار بازدید این محتواها را افزایش دهیم؟ چطور با انتشار محتوا، کاربران و فالوورهای بیشتری جذب کنیم؟

اگر می‌خواهید پست‌ها و محتواهایی که منتشر می‌کنید، بیشترین بازدید را دریافت کنند، باید نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

  • ساعت مناسبی برای انتشار پست، ریلز و لایو انتخاب کرده و از قبل به کاربرانتان اطلاع‌رسانی کنید.
  • کپشن پست‌ها را عمومی بنویسید و از کپشن‌های شخصی پرهیز کنید. هر چه محتوا عمومی‌تر باشد، شانس اشتراک‌گذاری آن و یا تگ کردن افراد در کامنت‌ها بیشتر می‌شود.
  • به بررسی اتفاقات روز در جامعه پرداخته و از آن‌ها برای تولید محتوا الهام بگیرید.
  • با مخاطبان خود ارتباط صمیمانه برقرار کنید.
  • تصاویر و ویدئوهای با کیفیت با کاربران به اشتراک بگذارید.
  • از هشتگ‌های مناسب برای معرفی بهتر محتوای خود استفاده کنید.
تولید محتوا براساس قیف فروش اینستاگرام

مراحل قیف فروش در اینستاگرام

تا اینجا با اهمیت استفاده از اینستاگرام برای افزایش فروش کسب و کارها صحبت کردیم. همچنین گفتیم طراحی قیف فروش در اینستاگرام به ارتباط عمیق‌تر و فروش بهتر بیزنس کمک زیادی می‌کند. حال می‌خواهیم مراحل قیف فروش را در شبکه اجتماعی اینستاگرام مورد بررسی قرار دهیم:

قیف فروش در اینستاگرام چیست

1- بالای قیف فروش در اینستاگرام

بخش بالایی قیف فروش در اینستاگرام را دنبال‌کنندگان شما تشکیل می‌دهند. کسانی که شعار تبلیغاتی شما را می‌بینند و قرار است به مشتریانتان تبدیل شوند. بر اساس آمار، میانگین نرخ تبدیل کاربر به مشتری در تمام کسب و کارهای آنلاین حدود 3 درصد است. از این رو هر چه تعداد افراد حاضر در بالا قیف (Sales funnel on Instagram) بیشتر باشند، فروش شما هم بیشتر خواهد بود.

شما باید تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا افراد بیشتری به بخش بالایی قیف فروش اینستاگرام راه یابند. انجام کارهای زیر در این مسیر کمک زیادی به شما می‌کند:

  • جلب توجه کنید.
  • محتوای جذاب و جالب به اشتراک بگذارید.
  • ایده‌های خلاقانه در صفحه خود اجرا کنید.
  • تمرکز خود را بر افزایش تعداد فالوورهای واقعی بگذارید.
  • محتوای آموزشی به اشتراک بگذارید.
  • ارزش محصولات و خدماتتان را عنوان کنید.
  • بر فروش بیشتر تاکید نکنید!

2- وسط قیف فروش در اینستاگرام

وسط قیف فروش در اینستاگرام جایی است که دنبال‌کنندگان فعال شما قرار می‌گیرند. این افراد معمولا به پست‌های شما پاسخ می‌دهند، استوری‌ها را ریپلای می‌کنند، محتوایتان را به اشتراک می‌گذارند، در نظرسنجی‌ها شرکت می‌کنند و … .

اگر می‌خواهید فروش بیشتری داشته و به درآمد بالاتری دست یابید، باید کاربران بیشتری به وسط قیف فروش اینستاگرام بیاورید. برای این کار لازم است:

  • با مخاطبانتان ارتباط صمیمانه و دوستانه برقرار کنید.
  • عکس‌های باکیفیت از محصولاتتان به اشتراک بگذارید.
  • افراد را به شرکت در نظرسنجی‌های مختلف تشویق کنید.
  • تفاوت و مزایای محصولات و خدماتتان نسبت به رقبا را بیان کنید.
  • بدون اصرار بر فروش بیشتر، تمرکز خود را روی آموزش بگذارید.
  • با کاربرانتان تعامل سازنده داشته باشید.

3- پایین قیف فروش در اینستاگرام

در بخش پایین قیف فروش در اینستاگرام ، افرادی قرار می‌گیرند که بیشترین خرید را از شما دارند. آن‌ها مدام با شما در ارتباط بوده، پست‌هایتان را دنبال می‌کنند، به برندتان وفادار هستند، شما را به دیگران پیشنهاد می‌دهند و … . اگر می‌خواهید کاربران صفحه اجتماعی خود را به وبسایت هدایت کرده و تشویق به خرید کنید، باید سراغ این گروه افراد بروید.

برای لینک دادن به صفحه‌ای خاص از وبسایت در اینستاگرامتان باید مطمئن شوید که صفحه مدنظر برای گروه پایین قیف فروش بهینه شده باشد. این بدین معناست که این صفحه برای کاربران موبایل بهینه‌سازی شود. با محتوای اینستاگرام در ارتباط باشد. برای مخاطبان هدف، جذاب و قابل توجه باشد و … .

برای افزایش نرخ تبدیل مشتریان در بخش پایین قیف فروش اینستاگرام باید:

  • درخواست فروش محصول را عنوان کنید. (زیاده‌روی نکنید.)
  • محتوای خود را متمرکز بر حفظ ارزش‌ها و پاداش دادن به مشتریان بگذارید.
  • به مشتریان وفادارتان پاداش و تخفیف بدهید.
  • روابط صمیمانه خود را عمیق‌تر کنید.
  • تعاملات خود را با مشتریان هدفمند و منظم کنید.
  • ارزش‌های مهم شرکت خود را به مشتری نشان دهید.

مثالی از طراحی قیف فروش اینستاگرام

برای درک بهتر قیف فروش اینستاگرام در ادامه مثالی را در 4 مرحله بررسی می‌کنیم. تا کمی بیشتر با قیف مشتری در دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید:

قیف فروش در اینستاگرام
  • آگاه‌سازی: یک کاربر از طریق اکسپلور به جستجوی هشتگی خاص می‌پردازد. پستی از محصولات شما را دیده و وارد صفحه تجاری شما می‌شود. او در این لحظه یک مشتری بالقوه به شمار می‌آید.
  • ایجاد علاقه: اگر طراحی پیج اینستاگرام شما درست انجام شده و لیوت خوبی داشته باشد، مخاطب به دیدن دیگر پست‌ها متمایل می‌شود. سپس با کمی بررسی در صفحه، به شما دایرکت می‌دهد یا حتی روی لینک وبسایتتان زده و به آن سر می‌زند. اینجا می‌توانید او را به ثبت نام در خبرنامه ایمیلی، پیامکی و … تشویق کنید.
  • تصمیم‌گیری: اگر بازدیدکننده فرم ثبت نام را پر کرده و یا با شما در دایرکت ارتباط بگیرد، به یک سرنخ (Lead) تبدیل می‌شود. حال شما از طریق ایمیل، پیامک یا حتی دایرکت می‌توانید فعالیت بازاریابی خود را شروع کنید. گزینه‌های مشابه و یا تکمیل‌کننده نظر مشتری را به او پیشنهاد دهید.
  • اقدام به خرید: حال از طریق ایمیل، پیامک و دایرکت، تخفیفات، جشنواره‌ها، کوپن‌ها و … را به مشتری معرفی کنید. با این کار آن‌ها را تشویق به بازگشت کرده و احتمال تبدیل شدنشان به مشتری را بیشتر می‌کنید.

کاربرد قیف فروش اینستاگرام در فروش برندها

حال که با قیف فروش اینستاگرام و نحوه عملکرد آن آشنا شدیم، بیایید به بررسی کاربردهای آن در رشد فروش برندها بپردازیم:

1- معرفی برند با استفاده از سرویس ریلز

اینستاگرام برای بهبود عملکردهای خود مدام آپدیت‌های جدید عرضه کرده و امکانات جالب توجهی ارائه می‌کند. ریلز یکی از این قابلیت‌های نسبتا جدید است که طرفداران بسیاری هم به دست آورده است. این ویژگی اولین بار با هدف رقابت میان اینستا و تیک‌تاک عرضه شد. اما به مرور به ابزاری کارآمد برای معرفی برندها به کاربران جدید تبدیل شد. اگر شما هم می‌خواهید بیشتر و بهتر محتوایتان را به چشم و گوش مخاطب برسانید، استفاده از سرویس ریلز انتخاب مناسبی است.

اینستاگرام، سرویس ریلز را طوری طراحی کرده که محتوا آن به صورت اتوپلی به نمایش درمی‌آید. تا کاربران در زمان تماشا، احساس راحتی داشته و به مشاهده ویدئوهای جذاب، کوتاه و موزیکالی آن بپردازند. با استفاده از این سرویس می‌توانید روی مخاطب هدف تاثیر گذاشته و فروشتان را افزایش دهید. تنها کافیست کلیپ‌های خلاقانه و مرتبط با محتوای پیج بسازید. هر چه این کلیپ‌ها با چالش‌های ترند روز هماهنگ‌تر باشند، شانس دیده شدنشان توسط افراد جدید هم بیشتر می‌شود.

بدون تردید ریلز یکی از بخش‌های جذاب برای بازاریابی اینستاگرام بوده و باید در طراحی قیف فروش اینستاگرام به آن توجه کنید. به خصوص در سال‌های اخیر که شهرت محتوای ویدئویی نسبت به گذشته، رشد قابل توجهی داشته است.

سرویس ریلز اینستاگرام

2- تعامل با مخاطب هدف در استوری

بخش استوری نیز از سرویس‌های دوست‌داشتنی اینستاگرام است که توانسته توجه گروه زیادی از افراد را به خود جلب کند. این قسمت به سبب ماهیت کوتاه‌مدت بودنش مناسب انتشار اخبار جدید درباره برند، توضیحات و معرفی جزئیات محصول، اتفاقات جالب مجموعه و … می‌باشد. به خصوص که نیاز به ادیت‌های حرفه‌ای هم نداشته و با زمانی کمتر از حالت معمول می‌توانید محتوایتان را در آن به اشتراک بگذارید.

همان‌طور که در معرفی قیف فروش اینستاگرام هم گفتیم، اطلاع‌رسانی درباره محصولات و خدمات مجموعه بسیار مهم است. بخش استوری این امکان را به برندها می‌دهد تا محتوای مدنظرشان را از این طریق به اطلاع کاربران برسانند. طوری که برای مخاطب جذاب بوده و وی را به ریپلای کردن استوری‌ها ترغیب کند. به این ترتیب شما وارد مرحله سوم قیف فروش شده و شانس تبدیل مخاطب به مشتری بیشتر می‌شود.

اینستاگرام پس از مدتی امکان ذخیره استوری‌ها را نیز برای کاربران فراهم آورد تا برندها در فرآیند بازاریابی بهتر عمل کنند. زیرا دیگر محتوایشان پس از 24 ساعت از بین نرفته و شانس حفظ محتواهای مهم و ضروری را دارند. تا نیاز به انتشار محتواهای تکراری برای مخاطبان جدید نداشته باشند.

تعامل با مخاطب هدف در استوری

3- ارائه محتوای آموزشی درباره محصولات و خدمات برند

اینستاگرام یک پلتفرم بصری است که ویدئو در آن حرف اول را می‌زند. این در حالیست که در سال‌های دور اینستا را تنها به عنوان شبکه‌ای برای اشتراک تصاویر می‌شناختیم. اما اخیرا تغییرات و آپدیت‌های این پلتفرم آن را به انتخابی ایده‌آل برای اشتراک‌گذاری کلیپ و ویدئو تبدیل کرده است. پس شما هم به عنوان صاحب یک بیزنس باید قیف فروش اینستاگرام خود را بر مبنای ارائه محتوای ویدئویی طراحی کنید. باید تلاش کنید تا مخاطب محتوایتان، انگیزه خرید محصول یا دریافت خدمات را در مخاطب ایجاد کند.

اغلب کسب و کارها تنها به معرفی محصولات و خدمات خود می‌پردازند. اما در این میان جای خالی آموزش کار با محصولات یا خدمات کاملا به چشم می‌خورد. مخاطب تا زمانی که نداند چطور باید از محصول شما استفاده کند، انگیزه خرید آن را نخواهد داشت. پس تمرکز خود را بر تولید محتوای آموزشی درباره محصولات و خدماتتان بگذارید. تولید محتوا باید کاملا خلاقانه و جذاب باشد تا مخاطب را به مشاهده و حتی اشتراک آن ترغیب کند.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از شروع این بخش، از یک مشاور تبلیغات در اینستاگرام راهنمایی بگیرید. تا در مسیر درست قرار گرفته و قیف فروش اینستاگرام را به بهترین نحو هدایت کنید.

بازاریابی اینستاگرام

4- نظرسنجی از مخاطبان در اینستاگرام

چهارمین کاربردی که قیف فروش در اینستاگرام دارد، کمک به اجرای نظرسنجی‌های اصولی در پیج‌های تجاری است. شما می‌توانید با بررسی قیف بازاریابی خود، سوالاتی در راستای هدایت مخاطبان هدف و تبدیل آن‌ها به مشتری بپرسید. سپس در ازای پاسخ‌های درست به آن‌ها، هدایا و یا کد تخفیف بدهید. با این کار مخاطبان به شرکت در نظرسنجی‌ها تشویق شده و در کنار رشد اینگیجمنت پیج، شانس تبدیل آن‌ها به مشتری را نیز افزایش می‌دهید. اینستاگرام نیز در این راستا ابزاری برای نظرخواهی در اختیار کسب و کارها گذاشته است. با استفاده از این ابزار می‌توانید به آمار دقیقی از نظرات مخاطبان دست یافته و نیاز به صرف زمان برای تحلیل آمارها نیز ندارید.

دیگر مزیتی که نظرسنجی از مخاطبان اینستاگرام برایتان به همراه دارد، اطلاع یافتن از نیازهای مشتریان است. شما با طرح سوالات خلاقانه و هدفمند می‌توانید نیازهای مشتری به آموزش بیشتر یا محصولی خاص را شناسایی کنید. در نهایت ایده‌هایی جدید برای تولید محتوا در اختیار خواهید داشت.

نظرسنجی از مخاطبان در اینستاگرام

5- ارائه تخفیف های ویژه به مشتریان

ارائه تخفیف در تمام دنیا یک شیوه عالی برای بازاریابی و تشویق مخاطبان به خرید است. به خصوص زمانی که مخاطبان هدفتان انگیزه لازم برای خرید را دارند اما هنوز در اقدام به خرید مردد هستند. بهترین زمان برای ارائه تخفیف‌های ویژه، زمانیست که ارزش‌های محصولتان و نحوه کار با آن را آموزش داده و بازخوردهای خوبی از مخاطبان دریافت نمودید. حال وقت آن است که با یک تخفیف هیجان‌انگیز، کاربران را به خرید ترغیب کنید.

رعایت نکات زیر در ارائه تخفیف‌های کارآمد و موثر بسیار مهم است:

  • از ارائه تخفیف در باز‌های زمانی کوتاه و پشت سر هم اجتناب کنید. مخاطبان باید تشنه تخفیف از سوی شما باشند!
  • تخفیف‌های بزرگ اما کوتاه‌مدت در نظر بگیرید. بازه زمانی تخفیف نباید به قدری بزرگ باشد که مخاطب امروز و فردا کند.
  • ترس از دست دادن تخفیف را در مشتری تقویت کنید تا تقاضا برای خرید محصولاتتان افزایش یابد.

امکانات و قابلیت های ساخت قیف فروش در اینستاگرام

فروش در اینستاگرام به منزله همراهی مخاطب در یک سفر است. سفری که از آگاهی نسبت به برند و محصول وی آغاز شده و تا مرحله خرید و دریافت خدمات پیش می‌رود. اینستاگرام با ارائه امکانات و قابلیت‌های مختلف به کسب و کارها کمک می‌کند تا در این سفر، کنار مشتریانشان قدم بردارند. آن‌ها را همراهی کرده و در انتخاب محصول یا خدمت موردنظرشان راهنمایی کنند.

اگر از دید برندها به این سفر نگاه کنیم، قیف فروش در اینستاگرام شامل چند مرحله برای رسیدن به انتهای سفر است که عبارتند از:

  • نیاز به دیده شدن و آگاهی مخاطبان نسبت به وجود برند، محصولات و خدمات آن
  • درگیر کردن مخاطب با برند و ایجاد وابستگی میان آن‌ها
  • دریافت سرنخ و لید از سوی مخاطب و تبدیل وی به مشتری بالفعل
قیف فروش اینستاگرام چیست

نحوه تولید محتوا بر اساس قیف فروش اینستاگرام

هر یک از مراحل این سفر، به منزله بخشی از قیف فروش اینستاگرام است. نیاز به دیده شدن را بخش اول قیف و بزرگ‌ترین قسمت آن تشکیل می‌دهد. کسب و کارها باید بکوشند تا مخاطبان بیشتری از وجود آن‌ها اطلاع یافته و با محصولات و خدماتشان آشنا شوند. در همین راستا بخش اعظمی از محتوای تولید شده از سوی بیزنس نیز باید به معرفی برند، محصول و خدمات بپردازد.

در مرحله بعد، بیزنس‌ها باید به ارتقا جایگاه خود در میان مشتریان تمرکز کرده و آن‌ها را وابسته و مشتاق سازند. پس بخش دیگری از محتوا باید در راستای ایجاد صمیمت میان مخاطب و برند طراحی شود. تا کاربران را به طرفداران برند تبدیل کند. کسانی که مدام پست‌ها و استوری‌ها را دنبال کرده و مشتاق کسب اطلاعات بیشتر درباره بیزنس هستند.

سومین مرحله سفر نیز به کسانی تعلق دارند که درگیر برند ما شده و قصد خرید دارند. به همین اندازه نیز باید بخشی از محتوای تولیدشده خود را به این افراد اختصاص دهیم. محتوایی که مخاطبان هدف را به خرید تشویق کرده و از مزایای خرید محصولات و خدمات به آن‌ها بگوید. به عبارتی باید ارزش‌آفرینی کنید تا مشتری دریابد تنها با خرید محصول شما، نیازش برطرف می‌شود.

اگر به خوبی با مفهوم قیف فروش اینستاگرام آشنا شده باشید، می‌دانید که میزان محتوای تولید شده در هر مرحله با یک‌دیگر متفاوت است. در واقع بیشترین محتوای شما باید برای آگاهی نسبت به برند و دیده شدن باشد. سپس محتوای کمتری برای درگیر کردن مخاطبان و ایجاد صمیمیت تولید کنید. و در نهایت بخش کوچکی از محتوا را نیز به تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل اختصاص دهید.

مراحل فروش در اینستاگرام برمبنای قیف بازاریابی

در پایان این مقاله می‌خواهیم به طور عملی مراحل فروش در اینستاگرام بر مبنای قیف بازاریابی را بیان کنیم:

همان‌طور که گفتیم کسب و کارها برای فروش در اینستاگرام یک سفر را در کنار مشتریانشان تجربه می‌کنند. بنابراین باید هم‌پا با مشتریانی که به فصل‌های بعدی سفر قدم می‌گذارند، حرکت کنند. قیف فروش اینستاگرام دارای یک ورودی بزرگ بوده و به منزله تعداد افرادیست که باید با برند آشنا شوند. در نهایت نیز یک خروجی بسیار کوچک دارد که نشان‌دهنده نرخ تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان بالفعل است. اگر می‌خواهید براساس این قیف بازاریابی حرکت کنید، باید تمرکز محتوایتان را هم براساس حجم قیف در هر مرحله از سفر تنظیم کنید.

قیف بازاریابی اینستاگرام چیست

در ادامه استراتژی فروش در اینستاگرام بر پایه قیف بازاریابی را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

مرحله اول: آشکارسازی و آگاهی بخشی

در مرحله آشکارسازی و آگاهی بخشی معمولا برندها در پی معرفی خود در بازار هستند. آن‌ها می‌خواهند افراد از وجودشان مطلع شده و نسبت به خدمات و محصولاتشان آگاهی یابند. اما در این مرحله چه محتوایی باید با مخاطب به اشتراک گذاشت؟

محتوای موردنیاز در مرحله آشکارسازی باید عمومی بوده و مخاطبان را به اشتراک‌گذاری با دوستانشان ترغیب کند. تا افراد بیشتری محتوای شما را مشاهده کرده و به گروه دنبال‌کنندگان بپیوندند. این محتوا باید شامل موارد زیر باشد:

  • استفاده از هشتگ‌های مرتبط و جالب توجه در پست‌ها و استوری‌ها
  • نوشتن کپشن‌های عمومی اما جذاب و گیرا برای پست‌ها (کپشن‌هایی که آموزشی ارائه دهد، مطلب خاصی بیان کند، با مخاطب همزادپنداری کند و …)
  • استفاده از لوکیشن واقعی برای پست‌ها و استوری‌ها (به خصوص مطالبی که به معرفی مکانی خاص می‌پردازند.)
  • منشن کردن اکانت‌های مرتبط با محتوای پیج در استوری و پست (این کار امکان اشتراک‌گذاری محتوا توسط اکانت منشن شده با فالوورهای خودش را افزایش می‌دهد.)
  • ساخت ویدئوهای طولانی و اشتراک‌گذاری در IGTV (به خصوص اگر در یوتیوب فعالیت می‌کنید، محتوای کانال خود را پس از گذشت مدتی -حدود یک هفته- در IGTV هم به اشتراک بگذارید.)

مرحله دوم: تعامل با مخاطب و ایجاد ارتباط صمیمانه

قیف فروش اینستاگرام می‌گوید که تنها بخشی از مخاطبان با شما ارتباط می‌گیرند. پس شما باید بتوانید با این گروه از افراد ارتباط صمیمانه‌تری برقرار کرده و با آن‌ها تعامل داشته باشید. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که مخاطبان شما به قدر کافی رشد داشته و حال باید تمرکزتان بر تعامل بهتر با آن‌ها باشد. تا افراد را درگیر برند خود کرده و آن‌ها را به طرفدارانتان تبدیل کنید. محتوای این مرحله از فروش بر اساس قیف بازاریابی شامل موارد زیر است:

  • چت کردن با مخاطبان هدف در دایرکت و بررسی دقیق نیازهای آن‌ها
  • استفاده از ابزارهای نظرسنجی، پرسش و پاسخ، رای‌گیری و … در استوری‌ها
  • ترغیب کاربران به ذخیره و اشتراک‌گذاری پست‌ها
  • تولید محتوا بر اساس نیازهای مشتری
  • انتشار پست‌هایی که در آینده نیز موردنیاز مخاطب هستند.
  • ارائه اطلاعات ارزشمند و کاربردی در محتوای استوری و پست
  • استفاده از استیکر یادآور پیش از انتشار پست‌ها در استوری و اطلاع زمان انتشار به مخاطبان
قیف مشتری در اینستاگرام

مرحله سوم: تولید سرنخ از لیست مخاطبان

زمانی که به قدر کافی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و تعامل کنید، آن‌ها به شما واکنش مثبت نشان می‌دهند. این به معنای سرنخ‌هایی از سوی کاربران بوده و باید از آن‌ها نهایت استفاده را ببرید. در این مرحله شما باید محتوای خود را بر پایه موارد زیر طراحی کنید:

  • لینک سایت خود را در بایو قرار دهید.
  • کدهای تخفیف را در کپشن پست، استوری یا دایرکت به مشتریان عرضه کنید.
  • از جملات جذاب در استیکرهای رای‌گیری، نظرسنجی و … استفاده کنید.
  • در دایرکت از مخاطبان بخواهید تا از محصولاتتان دیدن کنند.
  • از کاربران بخواهید برای ثبت نام در خبرنامه‌های شما، اطلاعات تماسشان را ارائه دهند.

مرحله چهارم: فروش به مشتریان

در مرحله چهارم از قیف فروش اینستاگرام باید محصولات و خدماتتان را برای فروش به مشتری عرضه کنید. محتوای این بخش مربوط به ددلاین‌های خرید محصولات و خدمات می‌شود. به طور مثال باید اعلام کنید که در دوره تابستانی خود آماده پذیرش دانشجویان جدید هستید. یا فصل تخفیف‌های بهاره خود را از روز شنبه آغاز می‌کنید. به عبارت دیگر محتوای این مرحله باید شامل پینشهادات شفاف فروش به مشتریان باشد. نکاتی که در این مرحله باید رعایت کنید عبارتند از:

  • پیشنهاد فروش خود را در استوری‌ها به صورت متوالی بیان کنید. (استوری اول، درباره محصولتان حرف بزنید. استوری دوم، تخفیف‌ها را بیان کنید. و در استوری آخر بگویید پاسخگوی سوالات مردم درباره خرید محصول هستید.)
  • در دایرکت‌ها پاسخگوی سوالات و مشکلات مخاطبان باشید.
  • اطلاعات عمومی درباره خرید محصول را در استوری بیان کنید.
  • جشنواره‌های تخفیفی برگزار کنید.
  • استوری‌ها و پست‌های محصولات را برای مخاطبان هدف به صورت خصوصی ارسال کنید.
  • لایو برگزار کرده و درباره محصول و خدماتتان صحبت کنید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی اهمیت قیف فروش در اینستاگرام و کاربردهای آن برای بیزنس‌های آنلاین پرداختیم. در انتها نیز یک مدل عملکرد بر پایه قیف بازاریابی را برای کسب و کارهای اینستاگرامی شرح دادیم. اما به عنوان ذکر آخرین نکته ضروری می‌دانیم که بگوییم تنها راه موفقیت در بازار، کسب دانش و آگاهی است. شما باید بخشی از زمان خود را به یادگیری اصول راه اندازی کسب و کار اینترنتی اختصاص دهید. ما در آکادمی راه دوره آموزشی کسب و کار خانگی را فراهم آوردیم. این دوره تمام نکات و مهارت‌هایی که برای راه اندازی یک بیزنس آنلاین نیاز دارید به شما یاد می‌دهد.

سوالات متداول:

کاربرد قیف فروش در اینستاگرام چیست؟

با درک صحیح قیف فروش و برنامه‌ریزی درست آن می‌توان نقشه راه موفقیت کسب و کار را تعیین نمود. در واقع قیف بازاریابی به بیزنس‌ها کمک می‌کند تا به نسبت درست برای تولیدمحتوا و تبلیغات و … تمرکز کنند.

چطور قیف فروش اینستاگرام را طرح‌ریزی کنیم؟

برای چیدمان صحیح قیف فروش اینستاگرام باید مراحل کار را به خوبی بلد باشید. این مراحل عبارتند از آگاهی‌بخشی، تعامل با مخاطب، تولید سرنخ و در نهایت فروش. تک‌تک این مراحل را در مقاله فوق توضیح دادیم.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید