بلاگ

هوش مالی؛ راهی کارآمد برای ثروتمند شدن که باید بدانید!

عکس هوش مالی
فهرست مطالب

هوش مالی یکی از انواع هوش‌های چندگانه انسان است که مفهومی جهانی و گسترده دارد. این هوش برخلاف باور عموم تنها به مسائل مالی محدود نبوده و بخش بزرگ‌تری از زندگی را در بر می‌گیرد. به عبارتی هوش و سواد مالی ، مسیری برای رسیدن به ثروت و موفقیت است. برای درک بهتر این مطلب، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مقاله با آکادمی راه همراه باشید.

هوش مالی؛ مسیر رسیدن به آینده ای روشن!

برای ورود به دنیای بزرگ مالی و افزایش سریع درآمدها باید راه‌کار مواجه با مشکلات مالی را بلد باشید. باید بدانید در هر لحظه چه تصمیمی درست‌تر بوده و شما را به درآمد بیشتر و سرمایه بزرگ‌تر نزدیک می‌کند. هر چه هوش مالی بالاتری داشته باشید، در مقابله با مشکلات مالی را هوش‌مندانه‌تر عمل خواهید کرد. در نتیجه شانس موفقیت و ثروتمندشدنتان هم بیشتر می‌شود.

راه‌کار حل مشکلات و مسائل در بحث هوش اقتصادی و مالی برای هر فرد متفاوت است. به طور مثال ممکن است برای یک نفر، افرایش سطح درآمد دغدغه مالی باشد. اما برای دیگری، کاهش هزینه‌ها در الویت قرار بگیرد. به عبارت دیگر، در مبحث هوش مالی، توانایی اولویت بندی مسائل و ارائه راه‌حل برای آن‌ها مهم‌ترین اصل است.

هوش مالی

در ادامه با مفهوم هوش مالی بیشتر آشنا می‌شویم:

هوش مالی به انگلیسی چیست؟

هوش مالی به انگلیسی عبارتست از: financial IQ؛ به معنای توانایی فرد در مواجه با مشکلات مالی خود و دیگران و راه‌کار حل آن‌ها.

تعریف هوش مالی به زبان ساده

یک تعریف جالب‌تر و البته بسیار ساده از هوش مالی عبارتست از: توانایی حل مسائل مالی در کوتاه‌ترین و امن‌ترین مسیر!

منظور از هوش مالی چیست؟

امروزه در تمام دنیا، هوش مالی را راهی مطمئن برای حل مشکلات مالی و رسیدن به ثروت تعریف می‌کنند. این مفهوم اولین بار توسط رابرت کیوساکی در کتاب “پدر پولدار؛ پدر بی‌پول” به جهانیان معرفی کرد. اما در حال حاضر بسیاری از فعالان حوزه اقتصاد، تعاریفی در این باره ارائه داده‌اند. به طور مثال توماس حی استنلی در کتاب “همسایه میلیونر” درباره الگوهای رفتاری افراد موفق در زمینه مالی صحبت می‌کند. این که آن‌ها چطور فکر می‌کنند؟ چه مسیری را برای موفقیت در زندگی طی می‌کنند؟ چطور به هر آنچه می‌خواهند، دست پیدا می‌کنند؟ و …

بر اساس کتاب همسایه میلیونر، 7 عامل نشان‌دهنده افراد با هوش مالی بالا عبارتند از:

  • سطح زندگی پایین‌تر نسبت به توانایی مالی فرد
  • صرف زمان، انرژی و پول در مسیرهای منتهی به ثروت بیشتر
  • اهمیت بیشتر استقلال مالی نسبت به نمایش مقام اجتماعی
  • عدم مراقبت اقتصادی توسط والدین
  • تربیت خودکفا فرزندان در مسائل مالی
  • توانایی تشخیص فرصت‌های خوب در بازار
  • انتخاب شغل درست و اصولی
هوش و سواد مالی

انواع هوش مالی

هوش مالی دارای جنبه‌های مختلفی است که در رسیدن به موفقیت شما را همراهی می‌کند. اما هیچ یک از این جنبه‌ها نسبت به دیگری برتری نداشته و همه آن‌ها با هم مسیر موفقیت را روشن می‌کنند. در واقع با تقویت هر یک از این جنبه‌ها، شانس پیروزی هم بیشتر است:

  • هوش مالی در کسب درآمد بیشتر
  • هوش مالی در حفظ و نگهداری از پول و سرمایه
  • هوش مالی در برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی و اولویت‌بندی پول
  • هوش مالی در نحوه خرج کردن و استفاده از پول
  • هوش مالی در پیشرفت دانش مالی فرد
هوش تجاری بر عملکرد مالی

نکاتی که درباره هوش مالی باید بدانید!

چند نکته ابتدایی اما مهم وجود دارد که باید درباره هوش مالی بدانید:

  • برای رشد سرمایه باید زمان صرف کنید. سرمایه شما در چندماه، چندبرابر نمی‌شود، بلکه باید چندسال برای پیشرفت، تلاش کنید.
  • به دست آوردن هر چیز ارزشمندی زمان‌بر است و باید صبر و حوصله داشته باشید.
  • مهم نیست چقدر پول دارید، مهم این است که پولتان را صرف چه کاری کرده و روی چه چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنید.
  • در کنار شغل و درآمد ثابتی که دارید، پس‌اندازتان را سرمایه‌گذاری کنید.
  • به دنبال اجرای ایده‌های عجیب نباشید. شاید یک ایده قدیمی بهتر به کارتان بیاید.
هوش رقابتی و عملکرد مالی

مزایا هوش مالی چیست؟

هر فردی در زندگی خود، تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا به موفقیت‌های مالی دست یابد. اما دانستن یکسری اطلاعات و مهارت‌ها به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر و امن‌تر در این مسیر حرکت کنید. یکی از مهم‌ترین مزایای هوش مالی نیز کمک به افراد در حل مسائل و بهبود شرایط زندگی است. با این دانش می‌توانید:

  • از پولتان حفاظت کرده و آن را بهتر سرمایه‌گذاری کنید.
  • اطلاعات مالی خود را افزایش داده و مهارت‌های پولساز را یاد بگیرید.
  • به درآمد بیشتر و ثروت بالاتر دست یابید.
  • زمانتان را مدیریت کرده و برای انجام کارها برنامه‌ریزی کنید.
  • استراتژی‌های مالی را یادگرفته و تصمیمات درست بگیرید.

بهترین روش یادگیری هوش مالی چیست؟

برای یادگیری هوش مالی بهتر است از روش‌های زیر کمک بگیرید:

1- مطالعه و آموزش را دست کم نگیرید!

مطالعه و آموزش یکی از مهم‌ترین اصول در یادگیری هوش تجاری بر عملکرد مالی است. اما باید بدانید که خواندن چه کتابی مناسب است و کدام یک انتخابی نادرست؟ فرد نویسنده، خود توانایی حل مسائل مالی را دارد یا نه؟ آیا مطالب ارائه شده به‌روز و آپدیت هستند یا نه؟ آیا می‌توانید از نکات کتاب و دوره آموزشی در زندگی روزمره استفاده کنید یا نه؟

به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم برای شروع آموزش هوش مالی ، کتاب‌های زیر را مطالعه کنید:

  • پدر پولدار، پدر بی‌پول از رابرت کیوساکی
  • جیب پرپول، جیب شاد از دیوید کمرو
  • میلیونر اتومات از دیوید باخ
  • سرمایه‌گذار هوشمند از بنیامین گراهام
  • همسایه میلیونر از توماس جی استنلی
  • ثروت ملل از آدام اسمیت
هوش مالی را چگونه افزایش دهیم

2- سرگذشت افراد موفق را بخوانید!

خواندن سرگذشت زندگی افراد موفق و شناسایی روش‌های حل مسئله آن‌ها، کمک زیادی به تقویت و یادگیری هوش مالی می‌کند. سعی کنید نقاط عطف زندگی این افراد را پیدا کرده و الگوی رفتاری آن‌ها را تشخیص دهید. این که چطور به موفقیت رسیدند؟ و در مقابل موانع چه عملکردی داشتند؟ در نهایت تلاش کنید تا راه‌کارهای افراد موفق را در زندگی روزمره خود پیاده‌سازی کرده و آن‌ها را شخصی‌سازی کنید.

چگونه هوش مالی داشته باشیم

3- تمرکزتان را روی مسائل ممکن بگذارید!

همه ما در زندگی با مسائل و مشکلات مختلفی روبرو می‌شویم که برخی از آن‌ها در کنترل ما نیستند. به طور مثال، حوادث طبیعی، اتفاقات بزرگ سیاسی و … . قطعا تمرکز کردن بر حل این مشکلات، نه تنها کمک به شما نمی‌کند، بلکه باعث یاس و ناامیدی هم می‌شود. پس بهتر است تمرکزتان را روی حل مسائل ممکن و تحت کنترل خود بگذارید. مسائلی که بتوانید برایشان راه‌حل ارائه داده و در جهت برطرف کردنشان قدم بردارید.

4- شبکه ارتباطی بسازید!

یکی دیگر از اصول یادگیری هوش مالی ، ساخت شبکه ارتباطی با افراد موفق در حوزه کاری و تخصصیتان است. هر چه این شبکه قدرتمندتر و بزرگ‌تر باشد، اتفاقات بهتری برایتان رقم خواهد زد. زیرا با افراد بیشتری آشنا شده و با ایده‌های متفاوت‌تر و هوشمندانه‌تری مواجه خواهید شد. موقعیت‌های همکاری بهتر برایتان رقم خورده و می‌توانید دریچه‌های موفقیت بیشتری در مقابلتان ببینید.

هوش مالی خود را افزایش دهید

5- روی خودتان سرمایه گذاری کنید!

در عصر حاضر، سرمایه‌گذاری روی دانش و اطلاعات شخصی یکی از بهترین روش‌های رسیدن به موفقیت است. این سرمایه‌گذاری، بیشترین بازدهی را برای فرد داشته و در عین حال، کمترین خطا را به همراه دارد. مهارت‌های خود را ارتقا داده و نقاط قوت و ضعفتان را بهبود دهید، تا موفقیتتان تضمین شود.

برای سرمایه‌گذاری روی خود، ابتدا لیستی از توانایی‌ها و مهارت‌هایتان تهیه کنید. سپس شغل‌های مرتبط با این مهارت‌ها را پیدا کرده و در لیست وارد کنید. حال باید میزان درآمد تخمینی از هر یک از شغل‌های مرتبط را مشخص نمایید. در پایان می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین شغل را برای خود انتخاب کرده و تمرکز خود را بر ارتقا مهارت و تخصصتان در آن حوزه بگذارید.

اگر مهارت‌های پولساز را یاد ندارید، وقت سرمایه‌گذاری روی آموزش است. علاقه شغلیتان را پیدا کرده و روی رشد مهارت‌های مرتبط با آن، زمان و هزینه صرف کنید.

هوش مالی خود را افزایش دهید pdf

6- پادکست مالی گوش کنید!

این روزها اغلب افراد از عدم در اختیار داشتن زمان کافی برای یادگیری و مطالعه صحبت می‌کنند. پادکست‌ها یک راه عالی برای آموزش در زمان‌های پرتی هستند. شما می‌توانید با گوش دادن به پادکست‌های مالی در زمان رانندگی، انجام کارهای روزمره، قدم زدن، ورزش کردن و …، زمانتان را مدیریت کنید.

هوش مالی خود را افزایش دهید رابرت کیوساکی

7- دوره آموزش هوش مالی را ببینید!

ما در آکادمی راه، دوره‌ای جامع و کامل درباره هوش مالی طراحی کردیم که در آن هر نکته‌ای که ضروریست را به شما آموزش می‌دهیم. در این دوره هوش مالی می‌توانید با کاربردی‌ترین روش‌های مواجه با مسائل مالی زندگی روزمره آشنا شوید. تا در نهایت بهترین تصمیم‌ها را برای زندگی خود اخذ کرده و مسیر موفقیت را با اطمینان بیشتری طی کنید. پیشنهاد می‌کنیم این دوره را از دست ندهید.

کتاب هوش مالی رایگان

چند روش کاربردی برای تقویت هوش مالی

خیلی از افراد بر این باورند که هوش مالی نداشته و تصمیم‌های درست برای حل مسائل مالی نمی‌گیرند. اما باید بدانید که این هوش، اکتسابی بوده و با آموزش و یادگیری می‌توانید آن را تقویت کنید. هر چه درباره مسائل مالی مختلف بیشتر بدانید و با راه‌حل‌های رفع مسئله آشناتر باشید، در شرایط لزوم تصمیمات بهتری خواهید گرفت. با آگاهی می‌توان درآمد را افزایش داد، بدهی‌ها را کم کرد، پس انداز نمود، برای بازنشستگی آماده شد و … . در ادامه با چند روش کاربردی برای تقویت هوش و سواد مالی آشنا می‌شویم:

1- قدم اول را با آگاهی بردارید!

برای بهبود هوش رقابتی و عملکرد مالی خود باید دانش و آگاهیتان در این زمینه را ارتقا دهید. پس تمام تلاش خود را به کار ببندید تا با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری، پس‌انداز، درآمدزایی، وام‌ها، بیمه‌ها و … آشنا شوید. هر چه بیشتر درباره مسائل مالی بدانید، توانایی حل مسئله‌تان بهتر می‌شود. هیچ وقت برای یادگیری و سرمایه گذاری روی خودتان دیر نیست؛ پس از همین حالا شروع کنید.

2- پیگیر اتفاقات و مسائل مالی جهان باشید!

برخی از ما توجهی به اتفاقات در حال وقوع در دنیا نداریم و تصورمان بر این است که اتفاقات تاثیری در زندگیمان ندارند. اما این یک باور غلط است! چه بسا پیگیری این اتفاقات بر مسائل مالی زندگی ما تاثیری مستقیم و غیرمستقیم دارند. بنابراین باید همیشه از جدیدترین اخبار حوزه مالی در سراسر دنیا باخبر باشید. مجله، روزنامه، شبکه‌های اجتماعی، اخبار و … را دنبال کرده و حواستان به اتفاقات بزرگ مالی در جهان باشد.

کتاب هوش مالی برای نوجوانان

3- دوره های آموزشی شرکت کنید!

برای افزایش دانش و آگاهی خود زمان و انرژی صرف کرده و با شرکت در دوره‌های آموزشی، مسائل مالی را بهتر یاد بگیرید. متاسفانه هنوز در ایران، افراد با اهمیت یادگیری مسائل مالی و ارتقا هوش مالی آشنا نیستند. اما شما سعی کنید یک قدم از دیگران جلوتر بوده و راه‌کارهای معامله و تجارت را بیاموزید.

4- سرمایه گذاری کنید!

اغلب افراد از ترس اشتباه کردن و از دست دادن سرمایه، هیچ‌وقت از حاشیه امنشان بیرون نمی‌آیند. آن‌ها به کار زیاد و درآمد ثابت عادت کردند اما نمی‌دانند این روش زندگی، قاتل خلاقیت مالی است. تا زمانی که دست به تجربه نزنید، موفق نشده و راه‌حل رسیدن به ثروت را یاد نمی‌گیرید. همین امروز برای سرمایه‌گذاری اقدام کنید. لازم نیست تمام پس انداز و دارایی خود را سرمایه‌گذاری کنید. از مبالغ کم شروع کرده و یاد بگیرید چطور پولتان را زیادتر کنید. به یاد داشته باشید تا اشتباه نکنید، موفقیت حاصل نمی‌شود.

هوش مالی تحت وب

5- آموزش هوش مالی برای کودکان را جدی بگیرید!

عدم آگاهی و هوش مالی اغلب ما، ناشی از آموزش نادرست در زمان کودکی است. همیشه به ما یاد دادند، در قلک‌هایمان پول پس انداز کنیم؛ اما هیچ‌وقت راه درست خرج کردن و استفاده از پول‌هایمان را یاد نگرفتیم. پس آموزش به کودکان را از حالا شروع کنید تا آن‌ها آینده روشن‌تری را تجربه کنند.

آموزش هوش مالی برای کودکان یک ضرورت است که متاسفانه اغلب خانواده‌ها از آن آگاه نیستند. سعی کنید با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله بازی گردش مالی، کتاب‌های مرتبط، سمینارهای مخصوص کودکان و … آن‌ها را با مقوله ثروت آشنا کنید. اما در این مسیر از زیاده‌روی پرهیز کرده و کاری نکنید که کودکتان، همه چیز را در پول ببیند. بلکه به او یاد دهید چطور درآمدزایی کند؟ چطور پس انداز کند؟ چطور از پول‌هایش استفاده کند؟ و …

هوش مالی کودکان چیست

6 تمرین ضروری برای تقویت و رشد هوش مالی

در ادامه با 6 تمرین مهم و ضروری در زندگی آشنا می‌شویم که به تقویت و رشد هوش مالی شما کمک می‌کنند:

1- هزینه غذا را مدیریت کنید!

اغلب ما توجهی به هزینه خورد و خوراکمان نداریم؛ غافل از این که بخش اعظمی از هزینه‌های زندگی را غذا به خود اختصاص می‌دهد. مدیریت هزینه‌های غذا به معنای کم خوردن نیست؛ بلکه با یک برنامه‌ریزی اصولی، هم غذای خوب می‌خورید، هم هزینه‌ها را کاهش می‌دهید. به طور مثال از خرید غذاهای آماده و نیمه‌آماده تا جای ممکن پرهیز کنید. بهتر است غذاها را با مواد اولیه مرغوب اما قیمت مناسب در منزل تهیه کنید. از خرید تنقلات با ارزش غذایی پایین تا حد ممکن بکاهید و به جای آن تنقلات مفید و ارزشمند تهیه کنید. از خریدهای سنگین و زیاد پرهیز کنید. به اندازه خرید کنید و همیشه از تازگی محصولات لذت ببرید.

2- پول ها را دسته بندی کنید!

اول هر ماه، مقدار پول لازم برای انجام کارهای مختلف را مشخص کنید. سپس برای هر کدام یک کارت عابر بانک در نظر بگیرید. حال هر بار خرید می‌روید، از کارت مرتبط با آن استفاده کنید تا از هزینه‌های اضافی جلوگیری شود. به طور مثال برای خرید مواد غذایی یک کارت، برای خرید لباس یک کارت دیگر و برای تفریح و گردش هم یک کارت مجزا در نظر بگیرید. با این کار می‌توانید به طور دقیق مشخص کنید در هر بخش از زندگی، چقدر پول خرج می‌کنید.

هوش مالی خانواده

3- هزینه های حمل و نقل را کاهش دهید!

یکی دیگر از راه‌کارهای تقویت هوش مالی ، مدیریت هزینه‌های مربوط به حمل و نقل است. اگر همیشه از تاکسی برای رفت و آمدتان استفاده می‌کنید، گاهی مترو و اتوبوس را جایگزین کنید. سعی کنید هر ماه مبلغ کمتری برای حمل و نقل خرج کنید. شاید بهتر باشد برخی مسیرهای کوتاه را پیاده بروید تا هم ورزش کرده و هم پول کمتری برای حمل و نقل صرف کنید.

هوش مالی پلاس

4- تفریح را با ولخرجی اشتباه نگیرید!

برخی از افراد، تفریح را در خرید کردن می‌بینند. آن هم خریدهایی که لزومی نداشته و اغلب بلااستفاده هستند. این یک اشتباه بزرگ در هوش مالی است! برای بهبود کیفیت زندگی و ارتقا هوش مالی خود، ولخرجی کردن را کنار بگذارید.

تقويت هوش مالی

5- به برنامه ریزی ماهانه پایبند باشید!

اگر برای خرجکرد و پس انداز یک ماه برنامه می‌ریزید، تا جای ممکن به آن پایبند باشید. اگر در انتهای ماه متوجه اشتباهی در برنامه‌ریزی شدید، آن ماه را تحمل کرده و از ماه بعد برنامه را تغییر دهید. اما هرگز تعهداتتان را زیر پا نگذاشته و برنامه همان ماه را تغییر ندهید؛ مگر در شرایط اضطراری!

بررسی 9 ویژگی برتر افراد با هوش مالی بالا

افراد موفق و کسانی که هوش مالی بالایی دارند، در طول زندگی از عملکرد و الگوی رفتاری خاصی پیروی می‌کنند. آن‌ها در مواجه با مشکلات، تمام جوانب را بررسی کرده، سپس با یک برنامه درست جلو می‌روند. آن‌ها ریسک‌پذیر بوده و از شکست‌ها یاد می‌گیرند. این افراد معمولا ویژگی‌های رفتاری به خصوصی دارند که در ادامه چند نمونه از برترین الگوهای عملکردی آن‌ها را بیان می‌کنیم:

1- آموزش مدیریت مالی از متخصصین امر

افراد با هوش مالی بالا هیچ‌گاه خودشان را عقل کل نمی‌دانند. آن‌ها همیشه از دانش و تخصص کارشناسان مالی کمک گرفته و از مشورت با آن‌ها بهره‌مند می‌شوند. آن‌ها در پاسخ به این سوال که هوش مالی را چگونه افزایش دهیم؟ می‌گویند باید از متخصصان این حوزه کمک گرفته و از مشورت فراری نباشید.

هوش مالی کتاب

2- ایجاد شبکه های ارتباطی قدرتمند و پایدار

در دنیای امروز، زندگی در انزوا محکوم به شکست است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که همه کارها را خودتان کرده و از دیگران کمک نمی‌گیرید، باید بدانید که خلاف جهت رودخانه شنا می‌کنید. افراد با هوش مالی بالا همیشه شبکه‌های ارتباطی قدرتمند و پایداری با متخصصان هر حوزه ایجاد می‌کنند. آن‌ها معتقدند ارتباط با دیگران، راه‌ها و مسیرهای مختلفی برای موفقیت پیش رویشان گذاشته و انتخاب‌های بیشتری دارند.

3- تعامل ارزشمند با مدیران مالی

موفقیت در مدیریت پول و رسیدن به ثروت، نیازمند الگوبرداری از رفتار کسانی است که قبلا مسیر را طی کردند. در این زمینه بهتر است به سراغ مدیران مالی موفق رفته و با آن‌ها دوستی کنید. زیرا آن‌ها این مسیر را پیش از شما طی کرده و به خوبی موانع و پله‌های ترقی را می‌شناسند. پس به تجربه‌شان اعتماد کنید و از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های مالی کمک بگیرید.

4- یادگیری استراتژی های مالی جدید

افراد با هوش مالی بالا، همیشه دنبال یادگیری مطالب جدید و استراتژی‌های نوین پول درآوردن هستند. هر گاه آن‌ها را ببینید، در حال گوش دادن به یک پادکست مالی یا خواندن کتاب‌های درآمدزایی می‌باشند. آن‌ها وقت خود را صرف آموزش و یادگیری می‌کنند و هیچ‌وقت خود را دانای کل نمی‌دانند.

استراتژی هوش مالی

5- داشتن برنامه و طرح های عملیاتی کارآمد

یکی دیگر از ویژگی‌های بارز افراد با هوش مالی بالا، داشتن برنامه‌های عملیاتی کارآمد در شرایط مختلف جامعه است. آن‌ها یاد گرفتند برای مواجه با هر شرایطی آماده بوده و همیشه یک ایده در آستینشان دارند.

6- اختصاص 10درصد از درآمد به پس انداز

پس انداز کردن برای افراد با هوش مالی بالا، یک ضرورت در زندگی است. آن‌ها همیشه 10 درصد از درآمد ماهانه خود را برای پس انداز در نظر می‌گیرند. اما نه این که فکر کنید، پس اندازشان را در متکا زیر سرشان نگه می‌دارند. نه! آن‌ها پولشان را صرف سرمایه‌گذاری روی امور مختلف کرده و از پس انداز هم درآمد بیشتری خلق می‌کنند.

پس انداز در هوش مالی

7- چیدن برنامه مناسب برای بدهی ها

افرادی که هوش مالی بالایی دارند، هیچ‌وقت خودشان را زیر بار قرض و بدهی نمی‌برند. اما در عین حال از گرفتن وام و ایجاد بدهی در شرایط ضروری هم هراسی ندارند. بلکه آن‌ها برنامه‌ای مشخص و کارآمد برای بازپرداخت بدهی‌ها در نظر گرفته و سپس اقدام به تهیه وام می‌کنند. اغلب آن‌ها، بدهی‌هایشان را از سود سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه تسویه کرده و خود را زیر فشار نمی‌گذارند.

8- تعیین اهداف مالی کوتاه و بلندمدت

اهداف مالی معمولا در ارتباط تنگاتنگی با اجرای طرح‌های عملیاتی هستند. از این رو افراد دارای هوش مالی بالا، همیشه اهداف مشخصی پیش از آغاز طرح‌های عملیاتی تعیین می‌کنند. آن‌ها می‌دانند که در کوتاه مدت و بلند مدت قرار است به چه مقدار درآمد یا سود دست یابند. سپس بر روی اهداف متمرکز شده و برای اجرایی شدنشان تلاش می‌کنند.

9- تعیین استراتژی برای خرج کردن

افراد با هوش مالی بالا همیشه برای خرج کردنشان هم برنامه و استراتژی مشخصی دارند. آن‌ها اگر پول زیادی هم داشته باشند، درباره تک تک خرج‌های کوچکشان هم فکر کرده و از روی اصول پیش می‌روند. این افراد می‌دانند تمام خرج‌های کوچک تا بزرگشان چه پیامدهایی به همراه داشته و سپس تصمیم می‌گیرند. آن‌ها آینده را به خوبی پیش‌بینی کرده و قابلیت اولویت‌بندی بودجه را در اختیار دارند.

استراتژی خرج کردن

یک تست هوش مالی برای سنجش شما

تا اینجا با اهمیت هوش مالی و روش‌های یادگیری و تقویت آن آشنا شدیم. حال در ادامه یک تست جالب برایتان آماده کردیم که توانایی خود در حل مسائل مالی را محک بزنید. در این آزمون باید جملات را خوانده و در جواب گزینه‌های “بله”، “خیر” و یا “مطمئن نیستم” را انتخاب کنید. سپس به هر پاسخ خود، مطابق راهنمای زیر امتیاز دهید.

  • بله= 4 امتیاز
  • خیر= صفر امتیاز
  • مطمئن نیستم= 2 امتیاز
تست هوش مالی

بخش اول: نگهداری و اصلاح بودجه مالی

  • من برای هزینه‌های بزرگ زندگی مانند تعمیرات و خرید لوازم ضروری و صورت‌حساب‌های دوره‌ای، از قبل برنامه‌ریزی می‌کنم.
  • من اهداف مشخصی برای بودجه مالی تعیین کرده و هزینه‌های یکسال را برآورد می‌کنم. سپس آن را بر 12 تقسیم کرده و هزینه‌های هر ماه را مشخص می‌کنیم.
  • من تمام سوابق هزینه‌های خود را ثبت و نگهداری می‌کنم.
  • من پیش از شروع بودجه‌بندی مالی، هزینه‌های ماه‌های گذشته را بررسی می‌کنم تا میزان خرجکرد خود را مشخص نمایم.
  • من به طور مرتب بودجه‌بندی مالی خود را بررسی می‌کنم تا در صورت نیاز آن را اصلاح کنم.

بخش دوم: سطح پس اندازها

  • من در بودجه‌بندی مالی خود، بخشی را برای پس انداز اختصاص می‌دهم.
  • درآمدهای اضافی من اعم از افزایش حقوق، پاداش‌ها و … مستقیما برای پس اندازی یا پرداخت بدهی استفاده می‌شود.
  • خرید هدیه و یا کمک به خیریه، بخشی از بودجه‌بندی من است.

بخش سوم: انعطاف پذیری مالی

  • در صورت کمبود بودجه در یک بخش، از بخش‌های دیگر آن را جبران می‌کنم.
  • من روش‌های مالی مشخصی برای کاهش هزینه‌ها یا افزایش درآمدم دارم که برای انعطاف‌پذیری و سلامت بودجه‌ام آن‌ها را در نظر گرفتم.
  • من همیشه بخشی از بودجه خود را برای حوادث و هزینه‌های پیش‌بینی نشده اختصاص می‌دهم.
  • مناسبت‌ها و هدایای تولد باعث کمبود بودجه من نمی‌شوند.

بخش چهارم: جوابگویی (آگاهی از درآمدها و هزینه ها)

  • من می‌دانم در یک ماه و یک سال، چه مقدار پول خرج می‌کنم.
  • من از موعد سررسید چک‌ها و قسط‌های خود آگاه بوده و همیشه برای پرداخت آن‌ها آماده‌ام.
  • من می‌توانم تمام هزینه‌های پیش رو را تخمین بزنم.
  • من در حد توان مالی خود زندگی می‌کنم.
  • من هیچ‌وقت نسیه خرید نمی‌کنم، مگر این‌که بتوانم برای اقساط خود برنامه‌ریزی کنم.
  • من همه صورت‌حساب‌هایم را به موقع پرداخت می‌کنم.
  • درآمد من بیشتر از مقدار هزینه‌هایم است.

بخش پنجم: هزینه های سبک زندگی

  • من برای خرج زندگی تحت تاثیر دیگران قرار نگرفته و بیش از اندازه پولم خرج نمی‌کنم.
  • من خریدی خارج از مبحث بودجه بندی ماهانه‌ام انجام نمی‌دهم. حتی اگر تخفیف زیاد خورده باشد.
  • من بودجه‌ام را هنگام خرید در نظر گرفته و چیزهایی که استطاعتشان را ندارم، نمی‌خرم.
  • در زمان‌هایی که شرایط مالی سختی را سپری می‌کنم، یک هدف یا تصور مثبت و مشخص در ذهن دارم. (مانند رهایی از بدهی‌ها و یا رفتن به سفر)
  • من برای انجام صحیح مسائل مالی، بودجه‌ای به عنوان پاداش برای خودم در نظر می‌گیرم.
  • در خانواده من، همه در فرآیند بودجه‌بندی شرکت می‌کنند.
نتایج تست هوش مالی

تحلیل امتیازات کسب شده

امتیاز صفر تا 35: بودجه‌بندی بیشتری لازم دارید.

شما بودجه‌بندی مالی درستی نداشته و عملکردتان در این بخش قابل قبول نیست. شاید تا بحال با این روش توانستید ماهانه مخارجتان را پرداخت کرده و مشکلی برایتان رخ نداده باشد. اما قطعا در آینده با مواجه با هزینه‌های پیش‌بینی نشده، مشکلات و چالش‌های زیادی پیش رو خواهید شد. بهتر است برای هزینه‌های مالیتان، برنامه بهتری تهیه کرده و به انجام آن متعهد باشید.

امتیاز 36 تا 70: با کمی تلاش به یک بودجه‌بندی خوب خواهید رسید.

شما تا بحال برای بودجه‌بندی مالی خود تلاش کردید اما هنوز به موفقیت کامل دست نیافتید. ممکن است ندانید اشتباهتان کجاست؟ قطعا با آموزش و یادگیری هوش مالی می‌توانید ایرادات را برطرف کرده و نظم بهترین به مسائل مالی خود بدهید. توصیه می‌کنیم از راه‌کارهای این مقاله و دیگر مطالب مرتبط در حوزه هوش مالی کمک بگیرید.

امتیاز 71 تا 100: در بودجه‌بندی، استاد هستید.

روش شما برای بودجه‌بندی مالی کارآمد و مناسب بوده و شما توانستید به خوبی آن را اجرا کنید. گرچه همیشه جای پیشرفت و بهتر شدن هم وجود دارد! بنابراین به سراغ سوال‌هایی بروید که پاسخ مطمئن نیستم یا خیر به آن‌ها دادید. و سعی کنید نقاط ضعف خود را در این بخش‌ها برطرف کنید.

آکادمی راه؛ بهترین همراه برای تقویت هوش مالی

در دنیای امروز دسترسی به آموزش‌های تقویت هوش مالی ، کار سختی نیست. بلکه با کمی جستجو در اینترنت و خواندن مطالب مختلف به راحتی مسیرتان مشخص می‌شود. اما باید پشتکار داشته و از آموخته‌ها در زندگی روزمره استفاده کنید. حال هر چه دانش و اطلاعاتی که به دست می‌آورید، کاربردی‌تر بوده، احتمال به کار گرفتنشان در زندگی بیشتر می‎شود.

ما در آکادمی راه تلاش می‌کنیم، محتوایی ارزشمند و کارآمد برای مهارت‌جویانمان تهیه کنیم. دوره رایگان کسب درآمد و جریان اشتغال در این مجموعه با هدف ارائه آموزش‌های کاربردی و به‌روز برای شما طراحی شدند. در پایان این دوره‌ها شما یاد می‌گیرید چطور روی مهارت‌هایتان سرمایه‌گذاری کرده و به کسب درآمد از طریق اینترنت دست یابید.

سوالات متداول:

1- منظور از هوش مالی یا اقتصادی چیست؟

هوش مالی یا اقتصادی یکی از انواع هوش‌هاست که به تصمیم‌گیری‌های درست فرد در رابطه با مسائل مالی مربوط می‌شود. افراد با هوش مالی بالا معمولا در حل مشکلات اقتصادی بهتر عمل کرده و راه‌حل‌های کارآمدتری ارائه می‌دهند.

2- هوش مالی شامل چند بخش است؟

هوش مالی از 5 بخش تشکیل شده که عبارتند از:
1- کسب درآمد بیشتر
2- حفظ و نگهداری از پول و سرمایه
3- برنامه‌ریزی، بودجه‌بندی و اولویت‌بندی پول
4- نحوه خرج کردن و استفاده از پول
5- پیشرفت دانش مالی فرد

3- افراد با هوش مالی پایین چطور باید خود را تقویت کنند؟

افراد با هوش مالی پایین باید سعی در یادگیری و بهبود مسئولیت‌پذیری داشته باشند. فهرستی از توانایی‌های خود تهیه کرده و راه‌های کسب درآمد از طریق آن‌ها را پیدا کنند. قدر توانایی و مهارت‌های خود را بدانند و برای کسب درآمد از طریق آن‌ها تلاش کنند. در صورت نداشتن توانایی‌های پولساز برای آموزش و کسب مهارت زمان و انرژی بگذارند.

4- بهترین راه‌کارها برای تقویت هوش مالی چیست؟

اگر قصد تقویت هوش مالی خود را دارید باید تلاش کنید تا خود را درگیر کار کرده، آموزش ببینید، دیدگاهتان نسبت به مسائل را گسترش داده و از زمانتان به صورت عاقلانه استفاده کنید.

5- چطور با تقویت هوش مالی به درآمد بیشتری دست یابیم؟

همه ما می‌توانیم به درآمد بالا دست یابیم، تنها کافیست علایق خود را پیدا کرده و در آن حوزه مهارت‌هایمان را تقویت کنیم. هر چه تمرکز و پشتکار بیشتری برای رشد و ارتقا مهارت‌هایمان گذاشته و کانال‌های درآمدزایی متعدد را شناسایی کنیم، به درآمد بیشتری دست می‌یابیم.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • واقعاااااا عالی و کاربردی بود
    تک تک مقالاتتون رو من میخونم و فوق العاده هستن

دیدگاهتان را بنویسید