بلاگ

آشنایی با الگوریتم اینستاگرام و راه رسیدن به اکسپلور

الگوریتم اینستاگرام
فهرست مطالب

الگوریتم اینستاگرام موظف پست‌ها و دیگر محتواهای صفحات مختلف را به سوی کاربران علاقمند هدایت کند. حتما گاهی هنگام گشت و گذار در اینستا متوجه شدید زمان از دستتان در رفته و شما میان پست‌های مختلف در اکسپلور خود می‌گردید. این مسئله نشان از عملکرد درست الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی محبوب دارد. زیرا آن‌ها توانستند سلیقه و علایق شما را شناسایی کرده و محتوایی در همین زمینه ارائه دهند. تا شما را سرگرم کرده و رضایتتان را جلب کنند.

اگر می‌خواهید محتوای شما هم در اکسپلور دیگر کاربران به نمایش درآمده و فالوورهای بیشتری جذب کنید! اگر در پی رشد تعامل خود با کاربران بوده و نمی‌دانید روش کار چیست! پیشنهاد می‌کنیم حتما این مقاله آکادمی راه را به دقت مطالعه کنید. ما در این مقاله به بررسی جدیدترین الگوریتم های اینستاگرام و شیوه عملکرد آن‌ها می‌پردازیم. در انتها نیز راه‌کارها و نکاتی برای بهبود آمار پیج ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید!

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

اینستاگرام برای به نمایش درآوردن محتواهای مختلف اعم از پست، استوری، ریلز و … برای کاربران، شیوه‌های تصمیم‌گیری به خصوصی دارد. این شیوه‌های تصمیم‌گیری در واقع همان الگوریتم های اینستاگرام هستند که تعیین می‌کنند کدام محتواها برای کدام کاربران نمایش داده شوند.

شبکه اجتماعی اینستاگرام در اوایل پیدایش خود از یک الگوریتم ساده بر اساس ساعت انتشار استفاده می‌کرد. در آن زمان پست‌ها و استوری‌ها با توجه به ساعتی که منتشر می‌شدند، برای کاربران به نمایش درمی‌آمدند. اما امروزه الگوریتم اینستاگرام بسیار پیچیده شده و در هر بخشی از یک شیوه خاص استفاده می‌کند. به عبارت دیگر اینستا برای تصمیم‌گیری درباره نمایش محتواها از مجموعه‌ای از الگوریتمها، فرآیندهای پردازشی و سیستم‌های رده‌بندی در کنار هم استفاده می‌کند. تا نتیجه‌ای عالی و مطابق سلیقه کاربران به دست آورد.

الگوریتم اینستاگرام یعنی چه

بررسی نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام در یک نگاه!

سازندگان شبکه اجتماعی اینستاگرام مدعی‌اند این اپلیکیشن محبوب برای نمایش محتواها در هر بخش از الگوریتم به خصوصی استفاده می‌کند. به طور مثال الگوریتم به کار گرفته شده در صفحه فید (خانه) با صفحه اکسپلور متفاوت است. حتی محتواها برای رقابت کسب جایگاه در اکسپلور و ریلز باید از فیلترهای جداگانه‌ای عبور کنند. علت این مسئله در نوع تعامل کاربران با بخش‌های مختلف اینستاگرام است. آن‌ها ترجیح می‌دهند در قسمت استوری، جدیدترین محتواهای دوستانشان را ببینند. اما در صفحه اکسپلور به سراغ پست‌هایی کاملا جدید از پیج‌هایی که تابحال دنبال نکردند، می‌گردند. بنابراین الگوریتم اینستاگرام برای ایجاد تجربه بهتر باید در این بخش‌ها متفاوت عمل کند.

یکی از الگوریتم‌های جالب اینستا، قوانین ورود به اکسپلور است. هر پستی که بخواهد به اکسپلور کاربران راه یابد، ابتدا باید در صدر فید فالوورها قرار گیرد. در گذشته پست‌ها بر اساس زمان انتشار در فید فالوورها به نمایش درآمده و بالافاصله پس از انتشار به صدر آن می‌رفتند. اما این اتفاق در تغییرات آخر الگوریتم اینستاگرام کاملا متفاوت رقم می‌خورد. این شبکه برای اطمینان از محبوبیت محتوای پست، ابتدا آن را به 10درصد از فالوورها نشان می‌دهد. اگر آن‌ها تعامل خوبی با محتوا داشته باشند، سپس به صدر فید دیگر فالوورها می‌رود. اما در غیر این صورت به قعر لیست فید رفته و آرزوی اکسپلور رفتن را از دست می‌دهد.

اینستاگرام تلاش می‌کند با ایجاد تغییرات در الگوریتم‌ها خود، آن‌ها را بیش از پیش بهبود دهد. تا رضایت حداکثری کاربرانش را به دست آورد. تا همینجا هم می‌توان دید که در این امر موفق عمل کرده است. امروز هیچ دو کاربری پست‌ها و محتواهای یکسان در صفحه اکسپلور خود نمی‌بینند. بلکه این بخش بر اساس سلیقه افراد کاملا منحصر به فرد چیدمان شده و به کاربر نشان داده می‌شود.

جدیدترین الگوریتم های اینستاگرام

4 شاخص مهم برای حضور در فید کاربران

اینستاگرام نیز مانند گوگل درباره الگوریتم‌های خود به سختی اطلاعاتی منتشر می‌کند. هدف از این روند کاری، پیشگیری از انتشار و ارائه محتواهای غیرمفید از طریق دور زدن قوانین است. تا همواره کاربران بیشتری رضایت را از محتواهای دریافت کرده داشته باشند. اما با همه این تفاصیر، پس از آخرین تغییرات الگوریتم اینستاگرام و در راستای اعتراض کاربران به تغییرات جدید، این سازمان حرکتی جالب داشت. آن‌ها، خبرنگاران را به شرکت خود دعوت کرده و توضیحاتی مختصر درباره تغییرات جدید الگوریتم ارائه دادند. تا افراد در زمان تولید محتوا بهترین نتیجه را حاصل کنند.

در ادامه برای آشنایی بیشتر درباره روند ورود محتواها به صدر فید کاربران (صفحه خانه) کمی بیشتر صحبت می‌کنیم. برای آشنایی با الگوریتم های اینستاگرام توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

1- علاقه و سلیقه کاربر درباره موضوع پست

بر اساس جدیدترین تغییرات الگوریتم اینستاگرام ، این شبکه برای نمایش پست‌ها در فید، توجه ویژه‌ای به علاقه کاربران دارد. این شبکه اجتماعی تلاش می‌کند پست‌هایی را به کاربران نمایش دهد که به علایق آن‌ها نزدیک باشد. به طور مثال اگر کاربران یکبار نسبت به یک پست با محتوای ورزشی در پیج شما واکنش خوبی نشان دهند. اما شما پس از آن محتواهایی با موضوعات دیگر منتشر کنید، قطعا جایگاه اول در لیست فید را از دست می‌دهید. به همین منظور باید تلاش کنید تا محتواهایی با موضوع یکسان در پیج خود قرار دهید.

2- میزان تعامل کاربر با شما

بررسی و اهمیت میزان تعاملی که کاربر با پیج‌ها دارد، یکی از رازهای الگوریتم اینستاگرام است. در واقع این شبکه به واکنش‌های کاربران نسبت به محتواهای مختلف نشان می‌دهند، اهمیت ویژه‌ای قائل است. تعامل داشتن به این معناست که با پیج‌های محبوبتان در دایرکت صحبت کنید، استوری‌ها را ریپلای کنید، محتوایشان را لایک کنید و … .

با این شیوه تصمیم‌گیری درباره نمایش محتواها به فالوورها، اینیستا شاهد تغییرات بسیار چشم‌گیری در آمار خود بود. آن‌ها دیدند که کاربران می‌توانند بیش از 90 درصد محتواهای منتشر شده از سوی دوستانشان را در صفحه فید مشاهده کنند. این درحالیست که در گذشته افراد حداقل 70درصد از محتوای دوستان را از دست داده و به قعر لیست فید می‌رفتند. همچنین آمار سرچ پروفایل دوستان و بررسی مجدد محتواهای آن‌ها نیز کاهش زیادی داشت. این به این معناست که افراد می‌توانند با الگوریتم جدید به راحتی به محتوای موردعلاقه خود دسترسی داشته باشند.

آموزش الگوریتم های اینستاگرام

3- نحوه تعامل کاربر با محتوا

منظور از تعامل کاربر با محتوا، لایک کردن، کامنت گذاشتن، اشتراک‌گذاری پست، ذخیره کردن و … است. بنابراین تعامل کاربر با محتوا به این معناست که آن را پسندیده و از دیدنش لذت برده است. این مسئله از نظر الگوریتم اینستاگرام بسیار مهم بوده و موجب افزایش شانس دیده شدن پست توسط دیگر کاربران می‌شود. در نتیجه به صدر فید رفته و آمار بازدید آن هم بیشتر می‌شود.

4- زمان انتشار پست

مسئله دیگری که در تغییرات اخیر الگوریتم اینستا باز هم اهمیت دارد، زمان انتشار پست است. در واقع پستی که امروز منتشر شده، شانس بیشتری برای رفتن به صدر لیست فید دوستانتان دارد تا پستی که چند روز قبل آن را منتشر کردید.

آموزش الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلورر

رفتن پست‌ها و ریلزها به اکسپلور، آرزوی کسانی است که می‌خواهند پیجشان بیشتر دیده شود. زیرا با قرار گرفتن در اکسپلور می‌توان مخاطبان بیشتری جذب کرده و در پی آن فروش بیشتری هم داشت. اما سوال اینجاست که الگوریتم اینستاگرام برای اکسپلور و انتخاب پست‌ها چطور عمل می‌کند؟

1- علاقمندی کاربر به موضوع پست

یکی از معیارهای مهم الگوریتم اینستاگرام برای انتشار پست‌ها در اکسپلور، علاقمندی کاربر به محتوا و موضوع آن است. در واقع اینستا تلاش می‌کند تا محتواهایی مشابه سلیقه و علاقه هر کاربر در اکسپلور او به نمایش درآورد. پس اگر موضوع پست شما در رابطه با علاقمندی‌های گروهی از کاربران باشد، شانس رفتن به اکسپلور آن‌ها بیشتر است. اما در این میان، کیفیت و سلامت محتوای منتشر شده هم از اهمیت بالایی برخوردار است. به عبارتی تنها موضوع پست، تعیین‌کننده رفتن به اکسپلور اینستا نیست!

2- عدم ویرایش و حذف پست و استوری در ابتدای انتشار

فاکتور مهم دیگری که الگوریتم اینستاگرام برای انتشار پست و استوری در اکسپلور در نظر می‌گیرد، عدم ویرایش یا حذف آن‌ها در اوایل انتشار است. در واقع اگر شما پستی را منتشر کرده و بالافاصله تصمیم به حذف یا ویرایش آن بگیرید، نفره منفی از اینستا دریافت می‌کنید. پس توصیه می‌کنیم پیش از منتشر کرده محتوا به خوبی تمام جوانب آن را در نظر بگیرید. اگر نیاز به ویرایش یا اصلاح دارد، آن را انجام داده و سپس منتشر کنید. اما در صورتی که باز هم نیاز به ویرایش یا حذف پست داشتید، تا یک ساعت پس از انتشار از این کار به شدت پرهیز کنید. زیرا اینستاگرام در همین یکساعت برای رفتن پست به اکسپلور تصمیمش را نهایی می‌کند.

رازهای الگوریتم اینستاگرام

3- استفاده اصولی از هشتگ ها

هشتگ ها در اینستاگرام بسیار کاربردی هستند. آن‌ها به کاربران کمک می‌کنند تا محتوای موردنظرشان را سریع‌تر پیدا کرده و در میان حجم زیادی از پست‌ها سردرگم نشوند. بنابراین الگوریتم اینستاگرام هم به هشتگ‌ها اهمیت زیادی داده و استفاده اصولی از آن‌ها را برای رفتن به اکسپلور مهم می‌شمارد.

به کار گرفتن درست هشتگ‌ها در کپشن پست، کاربران را برای یافتن محتوای مدنظر یاری می‌رساند. پس اگر از هشتگ درستی استفاده کرده و کاربر جذب محتوای شما شود، امتیاز مثبتی از سوی اینستا به دست خواهید آورد. بهتر است برای هر پست بین 5 تا 9 هشتگ مرتبط و متفاوت از دیگر پست‌های صفحه انتخاب کنید.

4- افزایش فعالیت خود در اینستاگرام

اگر فرد فعالی در فضای اینستاگرام نیستید، نباید انتظار رشد آمار پیجتان را هم داشته باشید. این شبکه اجتماعی بیشتر تمرکز خود را برای بهبود تجربه کاربران فعال می‌گذارد و آن‌ها را مهم‌تر می‌شمارد. در نتیجه برای رفتن به اکسپلور باید تمام تلاشتان را به کار گرفته و فعالیتتان در صفحه خود و دیگر کاربران را بیشتر کنید. در واقع به همان میزان که وقت و انرژی برای تولید محتوا و انتشار آن صرف می‌کنید، باید زمانی هم به تعامل با پست‌های دیگر کاربران اختصاص دهید. به خصوص فالوورها و کاربرانی که شما را دنبال می‌کنند. به صفحات این عزیزان رفته و پست‌هایشان را لایک کنید. برایشان کامنت بگذارید. (کامنت‌هایی بیشتر از حداقل 4 کلمه!)

آشنایی با الگوریتم های اینستاگرام

عملکرد الگوریتم اینستاگرام برای رده بندی ریلزها

بخش ریلز یکی از قسمت‌های نسبتا جدید در شبکه اجتماعی اینستاگرام است که محبوبیت زیادی میان کاربران به دست آورده است. از این رو اینیستا نیز نسبت به محتوای منتشر شده در این بخش وسواس بیشتر به خرج داده و آن را مهم برمی‌شمارد. پس اگر می‌خواهید پیجتان سریع‌تر رشد کند، به دنبال تولید ویدئوهایی خلاقانه و مرتبط با موضوع پیج در بخش ریلزها باشید. اما الگوریتم اینستاگرام چه محتواهایی را برای نمایش در ریلز کاربران مهم و ارزشمند تلقی می‌کند؟

ویدئوهایی با مشخصات زیر می‌توانند رتبه خوبی در رده‌بندی Reels اینستاگرام به دست آورند:

  • مرتبط با علایق کاربران و جالب توجه از سوی آن‌ها
  • تشویق کننده کاربران برای دریافت تعامل بیشتر (لایک، کامنت، ذخیره، اشتراک‌گذاری و …)
  • استفاده از آهنگ‌های ترند و چالش‌های جدید در تولید محتوا
  • ویدئوهایی با رزولوشن بالا و کیفیت قابل قبول
  • تعامل و فعالیت ناشر پست در شبکه اجتماعی اینستاگرام
راز الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام برای نمایش استوری

استوری نیز از بخش‌های محبوب در اینستاگرام است. محتوای استوری همان‌طور که از نامش پیداست، به معنای ارائه محتوای روزمره است. شما در این بخش می‌توانید درباره اتفاقات روزانه خود و یا پرزنت بهتر محصولات و خدماتتان صحبت کنید. اما حتما متوجه شدید که گاهی استوری برخی پیج‌ها در ابتدای لیست به شما نشان داده می‌شوند. چه کنیم تا استوری اینستاگرام ما نیز در صدر لیست فالوورهایمان قرار گیرد؟

برای رفتن به صدر لیست استوری‌های کاربران باید استراتژی درستی بچینید. در این مسیر باید:

  • به علایق کاربران توجه ویژه داشته باشید.
  • آن‌ها را به تعامل بیشتر تشویق کنید. (شرکت در نظرسنجی‌ها، پرسش و پاسخ، ارسال نظر در دایرکت و …)
  • محتوای خلاقانه به اشتراک بگذارید.
  • ارتباط نزدیک و صمیمانه‌ای با مخاطب برقرار کنید.
  • اطلاعات بیشتر درباره محصول یا خدماتتان ارائه دهید.
  • و …
الگوریتم های اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام برای لایک و کامنت

همان‌طور که گفتیم اینستاگرام برای بخش‌های مختلف از الگوریتم‌های متفاوتی هم استفاده می‌کند. بر همین اساس الگوریتم اینستاگرام برای لایک و کامنت هم متفاوت عمل می‌کند. این شبکه اجتماعی برای حل معضل لایک و کامنت‌های فیک که بعضا خریداری می‌شوند، جریمه‌هایی در نظر گرفته است. به طور مثال اگر پیجی از این طریق اقدام به جذب لایک و کامنت کند، محتوای آن به گروه کمتری از کاربران واقعی نشان داده می‌شود. زیرا کامنت به معنای تعامل واقعی کاربر با محتوای پست است. پس اگر به صورت فیک از این قابلیت استفاده شود، یعنی کاربران کمتری محتوای شما را دوست دارند. پس نیازی به نمایش پست برای دیگر کاربران وجود ندارد.

بهترین استراتژی برای گرفتن لایک و کامنت بیشتر و جلب توجه اینستاگرام، تعامل با کاربران است. سعی کنید پاسخ سوالات و درخواست‌های کاربران در بخش کامنت‌ها را به درستی بدهید. با آن‌ها ارتباط صمیمانه‌ای داشته باشید. در پاسخ داده تاخیرهای طولانی مدت نداشته باشید. و …

قوانین اینستاگرام برای کسب رتبه در هشتگ

اگر قصد دارید محتوای پیجتان را به گروه بیشتری از کاربران نشان دهید، بهتری است از هشتگ‌ها استفاده کنید. اما باید بدانید این کار چندان هم ساده نیست. زیرا الگوریتم های اینستاگرام برای استفاده از هشتگ بسیار پیچیده بوده و حساسیت‌های خاصی دارند. به همین منظور در ادامه نکاتی را برای استفاده اصولی و درست از هشتگ‌ها بیان می‌کنیم:

1- استفاه هدفمند از هشتگ ها

مهم‌ترین هدف برای اینستاگرام، ارتباط بیشتر و بهتر با کاربران است. طوری که آن‌ها بتوانند محتوای مورد نظرشان را به راحتی یافته و از وقت‌گذرانی در فضای اینیستا لذت ببرند. استفاده از هشتگ، راهی مطمئن برای هدایت کاربران به سمت محتوای موردعلاقه و موردنیازشان است. از این رو این شبکه اجتماعی بیش از پیش بر استفاده هدفمند و اصولی از هشتگ‌ها تاکید می‌کند.

متاسفانه برخی پیج‌ها برای رشد بازدید اقدام به استفاده از هشتگ‌های ترند می‌کنند، بدون آن‌که ارتباط هشتگ با محتوای پست را در نظر بگیرند. این مسئله منجر به آسیب تجربه کاربری شده و می‌تواند نتایج نامطلوبی به همراه داشته باشد. زیرا از سوی اینستا اسپم شناخته شده و در بلندمدت موجب ریزش فالوورها و یا حتی شادوبن شدن (shadowban) اکانت می‌گردد.

2- عدم استفاده بی رویه از هشتگ ها

گاهی برخی پیج‌ها برای بهتر دیده شدن در صفحه سرچ اینستا گرام اقدام به استفاده بی رویه از هشتگ‌ها می‌کنند. اما باید بدانید الگوریتم جدید اینستا بر تعداد هشتگ‌های مورد استفاده نیز حساس است. تا اگر پیجی از هشتگ‌های بسیار زیاد استفاده کرد، آن را اسپم شناسایی و جریمه کند. بهتر است برای هر پست بین 5 تا 9 عدد هشتگ مرتبط و متفاوت از دیگر پست‌هایتان انتخاب کنید. به عبارتی از استفاده تکراری هشتگ‌ها در تمام پست‌های پیج پرهیز نمایید.

الگوریتم جدید اینستاگرام

الگوریتم افزایش بازدید پیج اینستاگرام

اگر می‌خواهید آمار بازدیدهای پیج و محتواهایتان افزایش یابد، باید بر اصول الگوریتم پیشرفته اینستاگرام اشراف داشته باشد. بر همین اساس توصیه می‌کنیم در ادامه این مطلب با ما همراه باشید!

1- از داده ‌های اینستاگرام غافل نشوید!

اینستاگرام برای کمک به پیج‌های تجاری، آمار و اطلاعاتی در اختیارشان می‌گذارد. برخی کسب و کارها نسبت به این آمارها بی‌توجه بوده و آن‌ها را چندان مهم تلقی نمی‌کنند. اما این یک رفتار نادرست است که ضررهای زیادی به همراه دارد. شما باید پس از انتشار هر پست، اطلاعاتی که اینستا ارائه می‌دهد را بررسی کنید تا از میزان رضایت مخاطبان و نحوه برخورد آن‌ها مطمئن شوید. این کار به بهبود محتوای تولید شده و ایجاد تجربه عالی برای کاربران کمک زیادی می‌کند.

آمار ارائه شده از سوی اینستاگرام عبارتند از: reach، impression، تعداد لایک، کامنت، سیو، ارسال و تعداد افرادی که از روش‌های مختلف پست شما را مشاهده کردند. Reach در واقع تعدادی تقریبی از تعداد بازدیدکنندگان محتوای شماست و impression نیز به معنای تعداد کل دفعاتی است که پست شما دیده شده است.

2- اجتناب از فالوور فیک ساخت ربات ها

در گذشته تعدادی از بیزنس ها برای رشد تعداد فالوورهایشان، از ربات‌ها برای ساخت فالوور فیک استفاده می‌کردند. این اتفاق در تغییرات اخیر الگوریتم اینستاگرام می‌تواند پیج را تا نابودی هم بکشاند. زیرا به شدت موجب افت آمار بازدید پیج شده و عملا شما را به پله‌هایی انتهایی نردبان موفقیت در اینستا می‌کشاند.

3- تولید مداوم محتوای خلاقانه و مفید

تولید محتوا یکی از مسائل مهم در اینستاگرام است که الگوریتم‌ها توجه ویژه‌ای نسبت به آن دارند. شما باید روزانه محتوایی ارزشمند و خلاقانه برای مخاطبانتان تولید کنید. تا آن‌ها با شما ارتباط گرفته و از سوی الگوریتم اینستاگرام مهم و پراهمیت شناخته شوید. بهتر است روزانه یک پست و چند استوری با مخاطبان به اشتراک بگذارید.

4- محتوای ویدئویی بسازید!

بر اساس محبوبیت بالای قابلیت ریلز درمی‌یابیم با تولید محتوای ویدئویی مسیر موفقیت در اینستا گرام هموارتر می‌شود. پس اگر می‌خواهید آمار بازدید پیج اینستا را افزایش دهید، به دنبال ساخت ویدئو کلیپ‌هایی مطابق با ترندهای روز باشید. البته این کلیپ‌ها باید با محتوا و موضوع پیج نیز همخوانی داشته باشند.

5- استفاده از لوکیشن در پست و استوری

یکی از قابلیت‌های جالب اینستاگرام که معمولا مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، امکان گذاشتن لوکیشن برای پستها و استوری‌هاست. اما باید بدانید که الگوریتم اینستاگرام اهمیت ویژه‌ای برای این مسئله قابل است. پس اگر می‌خواهید آمار پیج را افزایش دهید، حتما از لوکیشن استفاده کنید. با این کار اینستا می‌تواند محتوا برای برای کاربران سفارشی‌سازی کرده و پست‌ها را به کاربرانی در منطقه جغرافیایی خودتان نشان دهد.

قوانین اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام چه محتوایی را به کاربران پیشنهاد نمی‌کند؟

اینستاگرام خود را موظف می‌داند تا به تمام کاربران فضایی برای ابراز خودشان بدهد. اما با تمام این‌ها یکسری اصول و قوانین برای محتوای تولیدشده از سوی کاربران دارد. که اگر محتوایی این قوانین را رعایت نکند، آن را حذف کرده و به دیگر کاربران نشان نمی‌دهد.

محتواهایی که الگوریتم اینستاگرام به کاربران پیشنهاد نمی‌دهد، عبارتند از:

  • محتواهایی که توسط کاربران حقیقت‌یاب برچست “اطلاعات کذب” گرفته‌اند. این گروه از محتواها کمتر از دیگر محتواها در بخش‌های فید، استوری و اکسپلور به نمایش درمی‌آیند.
  • محتواهای ناراحت‌کننده و حساس مانند تبلیغات مصرف دخانیات و … . این دسته از محتواها در بخش اکسپلور و ریلز قابل مشاهده نیستند.
  • محتواهایی با ذات سیاسی که توسط حزب‌های سیاسی، مقامات دولتی و حکومتی تولید می‌شوند.
  • تصاویر یا ویدئوهایی که کیفیت و رزولوشن پایینی داشته و حتی واترمارک خورده باشند.
الگوریتم های جدید اینستاگرام

مسیر رسیدن به اکسپلور با الگوریتم اینستاگرام 2023

تا اینجا آموختیم که الگوریتم اینستاگرام 2023 چه اصولی برای لیست کردن پست‌ها در فید، استوری، ریلز و اکسپلور دارد. حال می‌خواهیم در ادامه نکاتی را بیان کنیم که مسیر رسیدن پست‌ها به اکسپلور کاربران را هموارتر می‌کنند:

1- تولید محتوا متناسب با علایق کاربران

همان‌طور که گفتیم برای رسیدن به اکسپلور باید بتوانید از سد فیدِ فالوورهای خود بگذرید. زیرا اینستاگرام واکنش کاربران را در مواجهه با پست‌ها و ریلزهای شما زیر ذره‌بین می‌گذارد. تا اگر مورد استقبال آن‌ها قرار گرفت، پست را به اکسپلور برده و به کاربران بیشتری نمایش دهد. بنابراین شما باید علایق کاربران خود را در برابر پست‌هایتان در نظر گرفته و تلاش کنید مطابق درخواست آن‌ها پیش بروید.

فرضا پیج شما درباره نکات خانه‌داری است و پست‌هایی با محتوای تمیزکاری آشپزخانه، لایک و کامنت بیشتری می‌گیرد. پس شما هم باید بخش بیشتری از تمرکز خود را بر تولید چنین پست‌هایی بگذارید. اما حواستان باشد که تمام محتوای پیج به این یک مورد محدود نشود!

الگوریتم های پیشرفته اینستاگرام

2- تشویق کاربران به تعامل بیشتر

الگوریتم اینستاگرام در یک ساعت اول پس از انتشار پست، توجه ویژه‌ای به آن دارد. تا اگر مورد استقبال فالوورها قرار گرفت، آن را به اکسپلور هدایت کند. بنابراین شما باید تلاش خود را به کار بگیرید تا کاربرانتان بیشترین تعامل ممکن (اینگیجمنت) را در مواجه با پست شما داشته باشند. برای این کار باید از راه‌کارهای زیر استفاده نمایید:

  • انتشار پست در زمان مناسب! برای پیدا کردن بهترین زمان باید از آزمون و خطا کمک بگیرید. زیرا فالوورهای پیج‌های مختلف معمولا واکنش متفاوتی در زمان آنلاین شدن دارند.
  • تشویق کاربران به پرسش و پاسخ در بخش کامنت‌ها و لایک کردن پست
  • عدم توجه به کامنت‌های دریافتی از سوی ربات‌های تبلیغاتی نظیر: عالی، خیلی خوب بود، به پیج ما هم سر بزنید و … .
  • استفاده از مسابقه، نظرسنجی و پرسش و پاسخ در استوری‌ها
تشویق کاربران به تعامل بیشتر

3- افزایش فعالیت در اینستاگرام

برای رسیدن به اکسپلور اینستاگرام نباید تمام تمرکز خود را روی افزایش تعامل با کاربران در پیج خود بگذارید. بلکه لازم است شما نیز در دیگر صفحات و پیج‌های مرتبط، فعالیت داشته باشید. شما باید به پیج‌های مختلف سر بزنید، پست‌های آن‌ها را لایک کنید، کامنت بگذارید، استوری‌ها را ریپلای کنید و … . یا حتی دوستانتان را در پست‌های دیگر کاربران تگ یا منشن کنید.

نکته‌ای که باید بدانید پرهیز از کامنت‌های ساده‌ای مانند “عالی”، “خوب بود”، “بسیار عالی”، استیکر تنها و … است. زیرا کامنت‌های کمتر از 4 کلمه از نظر الگوریتم اینستاگرام بی‌ارزش تلقی شده و به آن‌ها اهمیت نمی‌دهد.

4- عدم ویرایش و حذف پست و استوری در ابتدای انتشار

الگوریتم اینستاگرام تصمیم درباره نمایش یک پست یا استوری در اکسپلور کاربران را در یک ساعت اولیه پس از انتشار آن‌ها می‌گیرد. بنابراین اگر در این مدت شروع به حذف یا ویرایش پست و استوری خود کنید، قطعا از اکسپلور جا می‌مانید. شما باید پیش از انتشار از درستی محتوای خود کاملا مطمئن شوید و سپس آن را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

عدم حذف پست ها

5- استفاده اصولی از هشتگ ها

الگوریتم پیشرفته اینستاگرام در آخرین آپدیت‌های خود، تمرکز بیشتری بر استفاده درست از هشتگ‌ها دارد. این مهم در راستای افزایش تعامل کاربران با پست‌ها و کمک به ایجاد تجربه بهتر برای این عزیزان است. اگر شما تا امروز از هشتگ‌ها به صورت کیلویی و بدون ارتباط معنایی با پست‌هایتان استفاده کردید، باید تغییر رویه بدهید! اینستاگرام به دقت پست‌ها را بررسی می‌کند تا اگر محتوایی از هشتگ نامرتبط استفاده نماید، سریعا آن را جریمه کند.

برای رفتن به اکسپلور اینستا نکات زیر را درباره هشتگ‌ها رعایت کنید:

  • استفاده از 5 تا 9 هشتگ در پست‌ها
  • پرهیز از هشتگ‌های غیرمرتبط با محتوای پست
  • پرهیز از هشتگ‌های تکراری در تمام پست‌های داخل پیج

مسئله دیگری که درباره هشتگ‌ها باید بدانید، قابلیت دنبال کردن هشتگ‌های توسط کاربران است. آن‌ها می‌توانند هشتگ‌های مدنظرشان را فالو کنند تا تمام پست‌های مرتبط با آن را مشاهده کنند. بنابراین اگر با پست‌های غیرمرتبط در این صفحه مواجه شوند، ممکن است تصمیم به حذف شما بگیرند. این مسئله آسیب جدی به روند پیشرفت پیج شما وارد می‌کند.

استفاده اصولی از هشتگ ها

6- ثبت لوکیشن در پست ها

اگر قصد اشتراک‌گذاری پستی درباره یک مکان خاص و دیدنی را دارید، حتما لوکیشن آن را هم ثبت کنید. این کار می‌تواند به افزایش بازدید پست و نمایش آن در اکسپلور اینستا کمک کند. البته باید بدانید اینستاگرام قادر به تشخیص لوکیشن‌های اشتباه و فیک می‌باشد. و استفاده از این لوکیشن‌ها را امتیاز منفی در نظر می‌گیرد.

ثبت لوکیشن پست ها

7- تولید محتوای جذاب

مدت زمانی که کاربران برای مشاهده هر پست شما وقت صرف می‌کنند، از سوی الگوریتم اینستاگرام محاسبه می‌شود. هر چه این زمان بیشتر باشد، یعنی محبوبیت محتوای پست از دید کاربر بیشتر بوده است. در نتیجه امتیاز بالاتری دریافت کرده و احتمال رفتنش به اکسپلور هم بیشتر می‌شود.

توصیه می‌کنیم برای تولید محتوای جذاب تمام تلاش خود را به کار بگیرید. عکس‌های جذاب به اشتراک بگذارید، محتوای طولانی و گیرا در کپشن بنویسید، کیفیت عکس‌ها و ویدئوها را بالا در نظر بگیرید و … . طوری که مطمئن شوید مخاطب در صفحه شما می‌ماند و برای دیدن پست‌های زمان می‌گذارد.

8- درخواست فعال کردن اعلان ها توسط مخاطبان

یکی از قابلیت‌های نسبتا جدید اینستاگرام، سیستم اعلان‌هاست. اگر کاربران این گزینه را درباره پیج شما فعال کنند، هر گاه محتوای جدید به اشتراک بگذارید، اینستاگرام به آن‌ها اطلاع می‌دهد. فعال کردن این گزینه به معنای علاقمندی مخاطب به محتوای شماست که این امتیاز مثتبتی برایتان به همراه دارد. در نتیجه منجر به افزایش اعتبار پیج و شانس ورود به اکسپلور می‌شود.

اگر با فالوورهای خود ارتباط صمیمانه‌ای دارید، می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید تا اعلان‌های پیجتان را فعال کنند.

درخواست فعال کردن اعلان ها توسط مخاطبان

4 نکته کاربردی برای عبور از سد الگوریتم اینستاگرام

برای عبور از سد الگوریتم اینستاگرام و استفاده حداکثری از قابلیت‌های آن باید تمرکز زیادی بر تولید محتوا بگذارید. هر چه محتوایی که به اشتراک می‌گذارید، جذاب‌تر، باکیفیت‌تر و درگیرکننده‌تری باشد، موفقیت بیشتری به دست می‌آورید. اما با تمام این‌ها ما در ادامه 4 نکته کاربردی برای هموار کردن مسیر رسیدن به اکسپلور و جذب مخاطب بیشتر بیان می‌کنیم.

1- توجه به دستورالعمل های جامعه کاربری اینستاگرام

همان‌طور که پیش‌تر هم گفتیم، اینستاگرام برای انتشار محتوا، قوانینی در نظر گرفته است. این شبکه اجتماعی از به اشتراک گذاشتن محتواهای سیاسی، ناراحت‌کننده، حساس یا با کیفیت و رزولوشن پایین جلوگیری می‌کند. زیرا چنین محتواهایی معمولا توسط گروه کمی از افراد دنبال می‌شوند و مناسب برشمرده نمی‌شوند. به همین منظور می‌تواند اینگیجمنت پیج را کاهش داده و امتیاز منفی الگوریتم اینستاگرام را به همراه داشته باشد.

توجه به دستورالعمل های جامعه کاربری اینستاگرام

2- ساخت ویدئوهای ریل خلاقانه

الگوریتم جدید اینستاگرام توجه ویژه‌ای به محتواهای ریل نشان می‌دهد. از این رو ساخت ویدئوهای خلاقانه برای این بخش می‌تواند کمک زیادی به افزایش اینگیجمنت پیج و رفتن به اکسپلور اینستا کند. اگر می‌خواهید در زمان ساخت ویدئو برای ریلز موفق شوید، بهتر است به نکات زیر پایبند بمانید:

  • از انتشار ویدئوهای واترمارک خورده تیک تاک و … پرهیز کنید.
  • ویدئوها را به صورت عمودی ضبط کنید.
  • از تمام امکانات ارائه شده در اینستاگرام استفاده کنید. (فیلترها، افکت‌ها، موسیقی‌ها و …)
  • ویدئوها را کوتاه اما جذاب بسازید.
  • از چالش‌ها و ترندها به عنوان ایده کمک بگیرید.
  • ویدئوهای باکیفیت بالا ضبط و منتشر نمایید.
ساخت ویدئوهای ریلز خلاقانه

۳- انتشار پست ها در زمان مناسب

کاربران هر پیج بر اساس نوع رفتاری که دارند در ساعات مختلفی از روز آنلاین می‌شوند. بدیهی است اگر پست‌ها در ساعاتی که بیشترین فالوورها آنلاین هستند، منتشر شوند، قطعا تعامل بیشتری جذب می‌کنید. اما چطور باید از زمان آنلاین شدن مخاطبان اطلاع یافت؟

اینستاگرام در بخش داده‌های خود در پیج‌های تجاری، اطلاعات مربوط به رفتار مخاطبان را با صاحب بیزنس به اشتراک می‌گذارد. با مراجعه به این قسمت می‌توانید از ساعاتی که بیشترین فالوورها آنلاین هستند، مطلع شوید.

انتشار پست ها در زمان مناسب

۴- مداومت در انتشار محتوا

طبق الگوریتم اینستاگرام 2023 اگر پیجی بیش از چند روز فعالیت نداشته باشد، احتمال رشدش بسیار کم خواهد بود. زیر از نظر اینستاگرام این پیج‌ها تداوم در انتشار محتوا نداشته و قابل اعتماد نیستند. اگر می‌خواهید سریع‌تر به اکسپلور راه یافته و مخاطبان بیشتری به دست آورید باید در انتشار محتوا مداومت داشته باشید.

بر اساس آمار، برترین کسب و کارهای فعال در اینستاگرام، روزانه 1.6 پست منتشر می‌کنند. اما نیازی نیست که حتما شما هم هر روزه پست بگذارید. اما بهتر است اگر قرار است هر هفته یک پست هم منتشر شود، روز و ساعت انتشار آن را ثابت نگه دارید.

مداومت در انتشار محتوا

ترفندهای خارج شدن از الگوریتم اینستاگرام و شکست آن

خارج شدن از الگوریتم اینستاگرام و شکست آن تقریبا غیرممکن است. از این رو توصیه می‌کنیم به جای تمرکز بر شکست این الگوریتم پیشرفته و قدرتمند، تمرکز خود را بر همسوسازی با آن بگذارید. این عمل با اجرای ترفندهای زیر راحت‌تر و سریع‌تر رخ می‌دهد:

  • تقویم محتوایی تنظیم کرده و به صورت منظم در پیج خود پست بگذارید.
  • برای ساخت محتوا زمان صرف کرده و ایده‌هایی جذاب را به بهترین نحو به تصویر بکشید.
  • برای تمام بخش‌های اینستاگرام (پست، استوری، ریلز و …) محتوا تولید کنید.
  • با مخاطبانتان تعامل داشته و آن‌ها را به لایک کردن و کامنت گذاشتن تشویق نمایید.
  • از قابلیت‌های پرسش و پاسخ و نظرسنجی در استوری‌ها استفاده نمایید.
  • پست‌ها را به صورت اسلایدی و ویدئویی طراحی کنید.
  • در کپشن از هشتگ‌های مرتبط و غیرتکراری استفاده کنید.
  • زمان انتشار محتوا را بر اساس ساعات آنلاین شدن فالوورها تعیین نمایید.
  • هر از گاهی محتواهای پربازدید را دوباره منتشر کنید.
الگوریتم های اینستاگرام ۲۰۲۳

سخن پایانی

در این مقاله ما تلاش کردیم تا شما را با جدیدترین الگوریتم های اینستاگرام آشنا کنیم. و راه‌هایی برای رسیدن به اکسپلور و افزایش آمار بازدید پیج بیان کردیم تا از این طریق در رقابت پرقدرت پیج‌های اینستا موفق عمل کنید. اما اگر به تازگی قصد شروع بیزنسی را دارید، توصیه می‌کنیم دوره آموزش کسب و کار اینترنتی رایگان و دوره آموزش راه اندازی کسب درآمد در خانه را در سایت آکادمی راه مشاهده نمایید. ما در این آموزش‌ها تمام نکاتی که برای موفقیت یک کسب و کار تازه نیاز دارید به طور کامل و جامع بیان کردیم. علاوه بر این آموزش‌ها کاملا عملی بوده و به رشد هر چه بیشتر توانایی‌هایتان کمک زیادی می‌کنند.

سوالات متداول:

الگوریتم اینستاگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

اینستاگرام برای ایجاد تجربه کاربری بهتر برای استفاده‌کنندگان خود از الگوریتم‌های مختلفی استفاده می‌کند. این الگوریتم‌ها موظفند محتواها را بر اساس سلیقه و علاقه کاربر به او نمایش دهند.

در چه صورتی پیج توسط الگوریتم های اینستاگرام جریمه می‌شود؟

اگر برای رشد آمار پیج اقدام به استفاده از روش‌های فیک مانند خرید لایک و کامنت تقلبی کرده و یا از هشتگ‌های به صورت بی‌رویه استفاده کنید. الگوریتم اینستاگرام شما را اسپم تلقی کرده و جریمه خواهید شد.

اشتراک گذاری:

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید